لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۲

سپیدار: بهبود روابط با پاکستان وابسته به اقدامات مثبت آن‌کشور است


حکومت افغانستان می‌گوید که بهبود یافتن روابط میان کابل و اسلام آباد وابسته به اقدامات مثبت آن‌کشور است.

در حالیکه روابط میان کابل و اسلام آباد در این اواخر تیره شده اما حکومت افغانستان توقع بهتر شدن دوباره روابط را دارد.

ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید که وضعیت فعلی به فایده هر دو کشور نیست.

مجیب الرحمان رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه روز پنجشنبه در یک نشست خبری گفت که بستن دروازه‌ها، افزایش فشار بالای مهاجرین و استفاده از تروریزم در سیاست خارجی به نفع هیچ کشور نخواهد بود.

مجیب الرحمان رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
مجیب الرحمان رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

وی گفت:

"ما از پاکستان همیشه خواستیم تا حمایت شانرا از تروریزم قطع کنند ولی متأسفانه خواست‌ها پاسخ مثبت نیافته و روابط فعلاً در یک سطح خوب قرار ندارد و این مشروط است به گام‌های مثبت پاکستان."

آقای رحیمی می‌گوید، حکومت افغانستان هیچ زمانی خواستار خلق چالش نبوده اما تأکید بر اینست تا با همکاری مشترک دو کشور، راه حل برای چالش‌های امنیتی جستجو و اقدامات عملی صورت گیرد.

کابل اکثراً اسلام آباد را به حملاتی که در افغانستان انجام می‌شود، متهم می‌کند و می‌گوید که تروریستان در خاک آن‎کشور مراکز دارند.

پیش از این نیز اتهاماتی از سوی پاکستان جانب افغانستان صورت گرفته‌است و در نتیجه اتهامات اخیر، دروازه‌های تورخم و سپین بولدک از حدود بیست روز به این سو برای عابران بسته شد.

تنها روز های سه شنبه و چهارشنبه دروازه‌های ورودی به روی عابران هر دو کشور که دارای اسناد قانونی اند، باز شد.

از سوی هم یک منبع حکومتی روز چهارشنبه به شرط افشا نشدن نامش به رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان شکایت اش را منبی بر تخطی‌های سرحدی و اقدامات دیگر پاکستان به شورای امنیت ملل متحد سپرده‌است.

حالا پرسش بمیان می‌آید که برای بهبود یافتن روابط میان دو کشور، حکومت افغانستان خواستار چگونه اقدامات مثبت پاکستان است.

عبدالرؤف جرأت کارشناس امور می‌گوید، پاکستان باید فیصله‌های نشست‌های چهار جانبه را بدون تفکیک تروریستان خوب و بد، تطبیق کند.

وی افزود:

"به هر دو کشور نیاز است تا همکار باشند، اما به صداقت پاکستان همه شک دارند و یک انتقاد اینست که پاکستان به فیصله‌های نشست چهار جانبه عمل نکرد و با دشمنی کردن با پاکستان نیز به نتیجۀ نخواهیم رسید."

آقای جرأت می‌گوید، پس از آنکه پاکستان فیصله‌های نشست‌های چهار جانبه میان افغانستان، پاکستان، چین و امریکا را تطبیق نکرد، کابل نسبت به اسلام آباد بی باور شد.

با این همه، سران حکومت از حدود یک سال به این سو با وجود دعوت‌های رسمی مقامات پاکستان، علاقه مندی برای رفتن به آن‌کشور را نشان نداده‌اند و تأکید دارند که باید این‌کشور از برخورد دوگانه با افغانستان جلوگیری کند.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG