لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۹

کابل از ادامه تخطی‌های پاکستان به سازمان ملل متحد شکایت کرد


حکومت افغانستان از ادامه حملات راکتی پاکستان و نقض حریم هوایی این کشور به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرده‌است.

در متن شکایت نامه که در به رادیو آزادی رسیده‌است آمده که از اول جنوری سال جاری میلادی تا حالا دوازده صد و شصت و شش راکت از خاک پاکستان بالای افغانستان پرتاب شده‌است.

در شکایت نامه گفته شده که این راکت‌ها در گوشته، لعل پور، سرکانو و خاص کنر که مناطق سرحدی افغانستان در ولایات ننگرهار و کنر است اصابت کرده‌اند.

همچنان در این شکایت نامه که به شورای امنیت سازمان ملل متحد فرستاده شده آمده‌است که این راکت‌ها تلفات و خسارات نیز در پی داشته و حتی دو صد و پنجا خانواده مجبور به ترک منازل‌شان شده‌اند.

در شکایت نامه محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان گفته‌است که وضعیت در سرحدات شرقی افغانستان بسیار وخیم بوده و پاکستان به صراحت حریم فضایی افغانستان را نیز نقض کرده‌است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

محمد اشرف غنی در این شکایت نامه تذکر داده‌است که سال گذشته نیز وی در شورای امنیت سازمان ملل متحد این موضوع را یاد آوری کرده بود و ابراز امیدواری کرده که به این موضوع بگونه درست رسیدگی صورت گیرد.

در این حال صالح محمد صالح عضو کمیسیون امنیت داخلی و تمامیت ارضی ولسی جرگه می‌گوید که افغانستان گزینه دیگری نداشت و باید برای حمایت از این شکایت‌اش تلاش کند

وی افزود:

" افغانستان ناگزیر است که به شورای امنیت ملل متحد شکایت‌اش را بسپارد و حالا سیاست خارجی بسیار مهم است. افغانستان باید بتواند که با توجه به وضعیت کنونی در شورای امنیت سازمان ملل متحد همکار بیابد و اذهان آنان را بسازد. در این صورت من مطمین استم که دست آورد خواهد داشت."

یک منبع معتبر دولتی افغانستان که نخواست از وی نام گرفته شوید به رادیو آزادی گفت که آقای غنی در این شکایت نامه گفته‌است که دولت افغانستان از عملکرد حکومت پاکستان به شدت نگران است چون این عمل پاکستان خلاف اساسنامه سازمان ملل متحد بوده و خطر و تهدید جدی به امنیت منطقه و جهان است.

افغانستان در حالی از راکت پراگنی پاکستان و نقض حریم هوایی افغانستان از سوی پاکستان شکایت می‌کند که مقامات در شرق افغانستان می‌گویند که در چند هفته اخیر حملات راکتی پاکستان بگونه دوامدار بالای خاک افغانستان ادامه داشته است.

حتی مردم بر ضد حملات راکتی پاکستان در ولایات ننگرهار و کنر دست به تظاهرات نیز زدند.

حکومت افغانستان در سال‌های گذشته نیز از راکت پراگنی‌های پاکستان ابراز نگرانی کرده و آن را خلاف موازین بین المللی و حسن همسایه داری خوانده‌است.

شماری از اعضای شورای ملی، مردم عام و برخی از چهره‌های سیاسی پیش از این نیز تأکید کرده‌اند که افغانستان باید از سیاست خصمانه پاکستان در برابر این‌کشور به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کند.

اما آنان گفته اند که برای حمایت از شکایت‌اش در شورای امنیت سازمان ملل متحد باید حامیان بیشتر در یابد و از آن استفاده درست صورت بگیرد.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG