لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۱

حکومت افغانستان: طالبان مسلح در نشست آینده مسکو دعوت نمی‌شوند


پس از نشر گزارش‎ها در مورد این‎که طالبان از سوی پاکستان تشویق به اشتراک در نشست مسکو می‎شوند مقامات افغان می‎گویند که این نشست در سطح دولت هاست و طالبان در آن دعوت نمی‎شوند.

حکومت افغانستان می‎گوید که در نشست آینده در مسکو از طالبان مسلح دعوت صورت نمی‎گیرد.

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان به رادیو آزادی گفت که روسیه و افغانستان درین نشست در حضور داشت برخی کشورهای دیگر موضوع صلح را مورد بحث قرار می‎دهد.

محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان
محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان

او افزود:

" درنشستی که در ماه اپریل به ابتکار روسیه برگزار می‎شود و در آن دوازده کشور دعوت شده هیچ نوع دعوتی از طالبان صورت نمی‎گیرد.

بلکه این مجلس مهم بین دولت هاست و دولت‎ها در مورد همین شرایط وموقف مشترک روسیه و افغانستان روی موضوع صلح به بحث می‎پردازد."

این در حالیست که اسوشیتد پریس به تازگی از قول شماری از طالبان گزارش داده‎است که مقامات پاکستانی در نشستی تلاش کرده‎اند تا طالبان را برای اشتراک در نشست مسکو تشویق کنند.

به نقل از این منبع اسلام آباد زیر فشار جهانی قرار دارد تا طالبانی را که در آن کشور مراکز دارند به صلح وادار کند.

اسوشیتد پریس همچنان به نقل از دو مقام طالب که نخواسته‎اند نام شان افشا گردد گفته‎است که اگر در نشست مسکو اشتراک کنند خواست‎های خود را مطرح خواهند کرد.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان روز پنجشنبه در صحبت با رادیو ازادی همچو گزارش‎ها را نادرست خواند و آن را رد کرد.

مقامات افغان گفته‎اند که نشست مسکو در مورد صلح افغانستان و مبارزه با تروریزم در ماه آینده میلادی برگزار می‎گردد.

درین نشست به شمول افغانستان، روسیه، چین، پاکستان و کشورهای آسیای میانه، دوازده کشور اشتراک می‎کنند.

مقامات روسی گفته‎اند که از امریکا نیز خواسته شده تا درین نشست شرکت کند اما تا هنوز مشخص نشده که آیا مقامات امریکایی در آن اشتراک خواهند کرد یا نه؟

در حدود دو ماه گذشته روسیه میزبان دو نشست دیگر نیز بوده‎است که در نشست نخست آن از حکومت افغانستان دعوت نشده بود و واکنش‎های تندی کابل را نیز به همراه داشت.

طالبان مسلح
طالبان مسلح

درین حال حاجی سید داوود کارشناس مسایل سیاسی افغان می‎گوید، پاکستان پیش از آنکه حکومت جدید امریکا پالیسی اش را در مورد افغانستان اعلام کند با همچو اقدامات سعی می‎کند نشان دهد که خواهان صلح و امنیت در افغانستان است.

او افزود:

" پاکستانی‎ها می‎خواهد به جامعه جهانی بخصوص به امریکا نشان دهد که در مجموع طرفدار صلح در افغانستان است و می‎خواهد که طالبان را به مذاکرات صلح حاضر کند، یعنی به نوعی اعتبار بدست میآورد."

این در حالیست که محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان اواخر هفته گذشته پس از اشتراک در نشست سه جانبه افغانستان، پاکستان و بریتانیا در لندن به مسکو رفت.

آقای اتمر پس دیدار با وزیر خارجه روسیه گفت که افغانستان مسکو را متحد منطقوی اش می‎داند و همکاری اش را در امر مبارزه با تروریزم ارزشمند تلقی می‎کند.

اما دیده شود که روسیه به حیث یکی از کشورهای قدرتمند چی نقشی را در راستای مبارزه با تروریزم و تامین صلح و ثبات در افغانستان ایفا می‎کند و آیا خواهد توانست از روابط و نفوذ اش طالبان را با حکومت افغانستان به میز مذاکره بکشاند یا نه؟

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG