لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۴

مشرانو جرگه: در مورد ساخت موانع از سوی پاکستان به ملل‌متحد شکایت شود


‎اظهارات لوی درستیز اردوی پاکستان مبنی بر آغاز کار ساخت موانع در امتداد خط دیورند، نگرانی‌ها و عکس‌العمل‌ها را میان اعضای مشرانو جرگه افغانستان به میان آورده‌است.

اعضای این جرگه در نشست عمومی روز سه شنبه گفتند که این اقدام پاکستان خلاف تمامی موازین بین‌المللی بوده و حکومت افغانستان باید موقف‌اش را در زمینه روشن سازد.

محمد آصف صدیقی معاون دوم مشرانو جرگه که رهبری نشست را نیز به عهده داشت پس از اظهارات سناتوران گفت که حکومت افغانستان به خاطر این اقدام پاکستان باید به شورای امنیت سازمان ملل‌متحد شکایت نماید.

وی گفت:

"سفیر پاکستان باید احضار شود و وزیر خارجه مکلف است تا در زمینه احضار وی اقدام کند و این‌ها همچنان مجبور اند که شکایت‌شان را به شورای امنیت مطرح کنند و شورای امنیت سازمان ملل هم با ما همکاری صادقانه کند."

پاکستان سه شنبه گذشته کار ساخت موانع در امتداد خط دیورند را آغاز کرد، اما حکومت افغانستان این اقدام پاکستان را غیر عملی و بی‌نتیجه یاد کرد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان روز دوشنبه گفت، اقدامات که در امتداد خط دیورند از سوی پاکستان صورت می‌گیرد نمی‌تواند در امر مبارزه با ترورزیم مؤثر واقع شود.

در این حال حسیب‌الله کلیمزی یکی از اعضای مشرانو جرگه گفت که حکومت افغانستان نباید به اظهارات و نشر اعلامیه‌ها اکتفا کند.

کلیمزی: این کار پاکستان خلاف تمامی قوانین بین‌المللی است.
کلیمزی: این کار پاکستان خلاف تمامی قوانین بین‌المللی است.

وی گفت:

"نصب سیم خاردار در امتداد خط دیورند از سوی پاکستان خلاف تمامی قوانین بین‌المللی است و حکومت افغانستان در زمینه نباید به اعلامیه اکتفا کند بلکه باید موقف اساسی خود را روشن کنیم. نمی‌توانیم مانند حملات راکتی پاکستان بر خاک افغانستان تنها با اعلامیه به آنان پاسخ دهیم این یک موضوع اساسی و سرنوشت‌ساز برای افغانستان است."

از سوی هم عبدالباقی بریال یک سناتور دیگر گفت که اقدام پاکستان در زمینه ساخت موانع در امتداد خط دیورند مداخله آشکار آن کشور است که باید جلو آن گرفته شود.

وی افزود:

"اقدام اخیر نظامیان پاکستانی، پنجابی‌ها و گروه‌های استثمار در امتداد خط فرضی دیورند یک مداخله بی‌شرمانه است و در راستای مبارزه با تروریزم هیچ مؤثریت ندارد."

وزارت خارجه افغانستان در مورد به این تازگی‌ها چیزی نگفته اما قبل از این گفته بود که هرگونه اقدام از سوی پاکستان در امتداد خط دیورند اقدام یک‌جانبه بوده و از پاکستان خواسته است تا هر تصمیم در زمینه را در تفاهم با حکومت افغانستان بگیرد.

اعضای مشرانو جرگه افغانستان هشدار می‌دهند که اگر حکومت افغانستان جلو ساخت این موانع از سوی پاکستان را نگیرد ممکن اسلام‌آباد در آینده از آن، در موضوع خط دیورند سود ببرد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG