لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۸

عبدالله: ساخت موانع در امتداد خط فرضی دیورند در مبارزه با تروریزم کمک نمی‌کند


رئیس اجرائیه افغانستان با اشاره به آغاز کار ساخت موانع از سوی پاکستان در امتداد خط فرضی دیورند می‌گوید، تحرکاتی که از طرف پاکستان صورت می‌گیرد بجای کمک در مبارزه با تروریزم سبب نگرانی مردمان دو طرف خط می‌گردد.

عبدالله عبدالله روز دوشنبه در نشست شورای وزیران با ابراز این مطلب گفت که کار مبارزه با تروریزم نیازمند همکاری صادقانه دو کشور است.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان

وی افزود:

"تحرکات اخیر که در آنطرف خط صورت گرفته در مبارزه با تروریزم کمک نمی‌کند، بلکه مبارزه با تروریزم همکاری صادقانه هر دو کشور را می‌خواهد، توقع داریم که کشورهای همسایه افغانستان با روحیه خوب و با همکاری از آمادگی حکومت وحدت ملی که در مبارزه با تروریزم دارد به حیث یک فرصت نگاه کنند."

آقای عبدالله گفت که مشکلات میان افغانستان و پاکستان باید از طریق گفت‌وگو هموار شده و هر دو کشور به صورت مشترک در برابر تروریزم مبارزه جدی نمایند.

از سوی دیگر آصف علی زرداری رئیس جمهور پیشین و رهبر حزب مردم پاکستان گفته‌است که گفت‌وگو و مشوره روی مسایل سرحدی میان کابل و اسلام‌آباد بسیار مهم می‌باشد.

زرداری روز یک‌شنبه به آژانس خبری جرمنی گفته‌است که گفت‌وگوها میان افغانستان و پاکستان روی نظارت و مدیریت از سرحدات مشترک از مدت‌ها به این‌طرف متوقف شده‌است.

به باور رهبر حزب مردم پاکستان گفت‌وگوها میان دو کشور روی سرحدات مشترک در خصوص مبارزه با تروزیزم و امنیت منطقه بسیار مهم می‌باشد.

پاکستان به روز سه‌شنبه هفته گذشته کار ساخت برخی موانع را در امتداد خط فرضی دیورند آغاز کرد، اما حکومت افغانستان این اقدام را غیر عملی و بی‌نتیجه خوانده‌است.

پاکستان هفته گذشته راه تورخم و سپین‌بولدک را که از مدتی به این‌طرف مسدود ساخته بود نیز دوباره باز کرد و اجازه عبور برای هزارها افغان و پاکستانی و انتقال اموال تجارتی را داد.

در این حال شماری از کارشناسان امور بین‌المللی می‌گویند که پاکستان با این گونه تحرکات خود می‌خواهد حاکمیت خود را در اطراف و مناطق خط فرضی دیورند ثابت سازد.

فیض محمد زلاند می‌گوید، مراکز بزرگ تروریستان در شهرهای بزرگ پاکستان موقعیت دارد نه در مناطق خیبر پشتونخوا و امتداد خط دیورند.

آقای زلاند می‌گوید:

"منابع تروریزم در سیال کوت، تیکسلا، پندی، کراچی و لاهور است نه در وزیرستان، پشتونخوا و در امتداد خط فرضی دیورند، پاکستان با استفاده از پالیسی پیشرفته می‌خواهد مناطق را که جهان آن‌را به حیث مناطق آزاد شناخته است، نیروهای خود را جابجا کرده و آن‌را تحت حاکمیت خود قرار دهد."

آقای زلاند می‌گوید پاکستان می‌خواهد از این طریق تروریستان را رشد داده و آنان را به یک جنگ نیرومند تشویق نموده و زمینه را برای حاکمیت خود در مناطق قبایلی مساعد سازد.

وی می‌گوید که این وظیفه حکومت افغانستان است تا در این خصوص صدای خود را بلند کرده و این موضوع را به گوش جهانیان برساند تا پاکستان از این‌گونه حرکت‌ها که آسیب آن را مردم عام متحمل می‌شوند، دست بردارد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG