لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۰

میاخیل: ۱۱ صد مهاجر افغان امروز "دوشنبه" از پاکستان بر خواهند گشت


به اساس فیصله نشست سه جانبه نمایندگان افغانستان، پاکستان و کمیشنری سازمان ملل متحد در امور مهاجرین، روند عودت مهاجرین افغان از پاکستان دوباره آغاز شد.

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که این عودت کنندگان افغان‌های اند که دارای اسناد قانونی مهاجرت بوده و به شکل داوطلب به کشور بر می‌گردند.

عودت کننده های افغان
عودت کننده های افغان

وی گفت:

"آن عده افغان‌های که اسناد مهاجرت دارند و روند برگشت‌شان در حدود سه ما متوقف بود روند برگشت‌شان امروز صبح دوباره آغاز گردید در روز اول یازده صد هموطن ما در پاکستان برای برگشت به کشور ‌شان ثبت نام کرده‌اند و توقع می‌رود که در سه ماه آینده شش صد هزار افغان‌ که دارای اسناد مهاجرت اند به کشور برگردند."

آقای میاخیل افزود که بر علاوه مهاجرین راجستر شده، مهاجرین فاقد اسناد مهاجرت نیز در پاکستان وجود دارند که روزانه به صد‌ها تن‌شان به افغانستان برگشته و به گفته وی با آنان کمک صورت می‌گیرد.

به اساس معلومات مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان سال گذشته هفت صد هزار مهاجر از پاکستان عودت کردند که برای هر برگشت کننده ۴۰۰ دالر از سوی( یو ان ایچ سی آر) کمک صورت گرفت.

وی افزود که دفاتر وزارت مهاجرین و عودت کنندگان در اکثر ولایات افغانستان فعال بوده که به حقوق عودت کنندگان باقی مانده رسیدگی می‌کنند.

به اساس معلومات کمیشنری سازمان ملل متحد در امور مهاجرین، هم اکنون یک میلیون و سه صد هزار مهاجر افغان در پاکستان اقامت دارند.

متعلیمن افغان که تازه به کشور برگشته اند.
متعلیمن افغان که تازه به کشور برگشته اند.

در همین حال کمیشنری سازمان ملل متحد در امور مهاجرین می‌گوید که برای کمک به عودت کنندگان تدابیر لازم را روی دست دارد.

نادر فرهاد سخنگوی این اداره گفت:

" آمادگی لازم داریم مراکز پذیرایی در کابل، ننگرهار، هرات و سپین بولدک فعال اند، اقدامات لازم برای رسانیدن کمک‌های نقدی و در کنار آن فراهم کردن تسهیلات چون برنامه آگاهی دهی از مین و آگاهی‌های صحی دریافت می‌کنند."

قبل از این عودت کنندگان شکایت کرده‌اند که با آنان کمک‌های لازم صورت نگرفته است و بخصوص در زمینه سرپناه با مشکلات جدی مواجه اند.

اما وزارت مهاجرین و عودت کنندگان می‌گوید، اکنون در حدود بیست ولایت افغانستان برای عودت کنندگان شهرک‌های رهایشی در نظر گرفته شده‌است که کار آن مطابق به پلان ترتیب شده به پیش می‌رود.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG