لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۳

پایگاه هوایی شعیرات سوریه هدف حملات راکتی امریکا قرار گرفت


رسانه‌های امریکایی گزارش داده اند که ایالات متحده اوایل صبح هفتم اپریل بیش از ۶۰ راکت نوع کروز توموهاک را از کشتی‌های جنگی این‌کشور در بحیره مدیترانه بالای یک پایگاه هوایی حکومت سوریه فیر کرد.

در جریان جنگ شش ساله در سوریه این نخستین حملۀ مستقیم ایالات متحدۀ امریکا بالای نیروهای حکومت سوریه به شمار می‌آید و مهمترین تصمیم نظامی ایست که دونالد ترمپ از آغاز دور کاریش به حیث رئیس جمهور تا اکنون گرفته است.

این حمله در پاسخ به ادعای یک حملۀ کیمیاوی انجام داده شد که در اوایل هفته جاری در شهر ادلیب صورت گرفت و در اثر آن حدود ۸۰ تن که تعدادی زیاد آن‌ها کودکان اند، کشته شدند.

به نوشته مرکز خبری رادیو آزادی، این حملۀ غیر مترقبه امریکا در سوریه یک عقب گرد در کمپاین انتخاباتی رئیس جمهور امریکا به شمار می‌آید که بر ضد کشانیده شدن در منازعات شرق میانه، سخن گفته بود.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در حملۀ کیمیاوی اخیر در سوریه که در نتیجۀ آن کودکان کشته شدند، بشارالاسد رئیس جمهور آن کشور را مسئول دانسته، این حملۀ کیمیاوی را یک عمل وحشیانه و توهین به انسانیت خوانده‌است.

دونالد ترمپ در یک بیانیۀ کوتاه تلویزیونی گفت:

"بشارالاسد دیکتاتور سوریه یک حملۀ وحشیانه اسلحه کیمیاوی را بالای مردم بیگناه ملکی انجام داد. وی با استفاده از گاز زهری حیات مردان، زنان و اطفال درمانده و بیچاره را سلب کرد. برای بسیاری ها این یک مرگ آهسته و وحشتناک بود. حتی کودکان زیبا در این حملۀ وحشیانه بیرحمانه کشته شدند. هیچ طفل هرگز نباید از همچو دهشت رنج بکشد."

بیش از ۶۰ راکت نوع کروز توموهاک که از کشتی‌های امریکایی در بحیرۀ مدیترانه فیر شده بودند، اوایل صبح هفتم اپریل پایگاه هوایی شعیرات در سوریه را هدف قرار دادند.

مقامات امریکایی گفته اند، خط رنوی، طیارات و ذخایر مواد سوخت هدف قرار داده شده‌اند.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا گفته است، از این میدان هوایی برای حملات گاز زهری استفاده شده‌است. ولی کارشناسان می‌گویند حملات متقابل امریکا ظرفیت بالقوۀ کشتار تعدادی زیاد از افراد ملکی و مقامات نظامی روسی را داشته است که در حومۀ اطراف این پایگاه هوایی زندگی می‌کنند.

لحظات قبل از حملۀ امریکا بر پایگاه هوایی سوریه، دپلومات‌های روسی آنرا یک "عمل متهورانه، تراژیک و مشکوک" خوانده به ایالات متحدۀ امریکا هشدار داده‌اند که باید مسئولیت کامل عواقب منفی آن را بدوش بگیرد.

زمانیکه از ولادیمیر سفرانکوف معاون سفیر روسیه در سازمان ملل متحد در مورد این عواقب منفی پرسیده شد، وی گفت:

"به عراق و لیبیا نگاه کنید."

بعد از حملۀ راکتی امریکا بر پایگاه هوایی در سوریه، دونالد ترمپ از "کشورهای متمدن" خواست، به ایالات متحدۀ امریکا در پایان بخشیدن به خونریزی در سوریه بپیوندند.

دونالد ترمپ گفته است متوقف ساختن استفاده از اسلحۀ کیمیاوی به منافع امریکاست.

XS
SM
MD
LG