لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۶

واکنش کابل در پیوند به اظهارات اخیر مشاور امنیت ملی پاکستان


سخنان مشاور امنیت ملی پاکستان در مورد افغانستان واکنش تند حکومت این کشور را به همراه شده‌است.

دگر جنرال ناصر جنجوعه، تُندروی را در پاکستان حاصل جنگِ افغانستان خوانده‌است.

اما معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید، پاکستان حامی تروریزم در منطقه بوده و پناهگاه‎های تروریستان و شورشیان مسلح در قلمرو این‌کشور موجود اند.

معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان
معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

جاوید فیصل به رادیو آزادی درین مورد بیشتر گفت:

" تروریزم که امروز افغانستان و منطقه را تهدید می‌کند در پاکستان تولد شده، پاکستان حامی تروریزم بوده و چندین سال است که برضد افغانستان و منطقه از تروریزم حمایت می‌کند. هنوز هم کسانیکه در افغانستان جنگ می‌کنند و کسانیکه منطقه و جهان را نا آرام ساخته اند از پاکستان حمایت می‌شوند و پناهگاه‌های شان در افغانستان وجود دارد."

برخی از رسانه‌های پاکستانی از ناصر جنجوعه نقل کرده‌اند که به روز جمعه گفته است، این تصور نادرست است که پاکستان درافغانستان با رفتار و کردار دوگانه نقش بازی می‌کند.

مشاور امنیت ملی پاکستان که در یک اجلاس تجارتی در اسلام آباد صحبت می‌کرد افزوده است: " اگر پاکستان در برابر اتحاد جماهیر شوروی وقت قرار نمی‌گرفت، امروز افغانستان در نقشه جهان وجود نمی‌داشت."

پاسخ حکومت افغانستان درین مورد چیست؟

معاون سخنگوی ریاست اجرائیه این گونه جواب داد:

" جهاد در افغانستان جهاد برحق مردم افغانستان بود و مردم این کشور نه تنها در برابر اتحاد شوروی درین جا مقابله کردند و افغانستان را از چنگ شوروی نجات دادند بلکه پاکستان را هم نجات دادند و پاکستان در جریان جهاد پیشترین منفعت را بُرد."

محمد آصف وزیر دفاع پاکستان
محمد آصف وزیر دفاع پاکستان

پیش ازین خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان به روز پنجشنبه گفت، وضعیت در خصوص بهبود یافتن روابط پاکستان و افغانستان جدی است.

او در صحبت با یک شبکه خصوصی خبری ادعا کرد که به خاطر نفوذ هند در افغانستان، روابط پاکستان و افغانستان متشنج است.

برخی از تحلیلگران به این باور اند که هدف ازین سخنان مقام‌های پاکستانی کاهش فشار ها بالای این‌کشور است.

زکریا پوپل تحلیلگر افغان مقیم هالند به رادیو آزادی گفت:

" در روز ها و ماه‌های اخیر بالای پاکستان فشار سیاسی از طرف افغانستان و ایالات متحده امریکا و کانگرس امریکا بسیار زیاد شده و پاکستان به همین خاطر که فشارها را بالای این‌کشور کم بسازد چنین وانمود می‌کند که مشکلات پاکستان از دست افغانستان است. اما تمام دنیا این مسئله را می‌داند که حامی واقعی تروریزم در جهان پاکستان است."

مشاور امنیت ملی پاکستان گفته است، اگر پاکستان در هم سویی با طالبان قرار دارد پس چرا طالبان در برابر این‌کشور می‌جنگند؟

مقام‌های افغان به این باور اند که اسلام آباد صرف علیه طالبان پاکستانی مبارزه کرده و بر ضد اعضای شبکه حقانی و دیگر گروه‌های تندرو و دهشت افگن اقدام جدی نکرده‌است.

حکومت افغانستان می‌گوید که با دهشت افگنان و شورشیان مسلح باید بدون تفکیک مبارزه شود.

XS
SM
MD
LG