لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۵

نذیر احمدزی: حمله اچین برای سرکوب داعش اقدام مناسب بوده‌است


عکسی از استعمال بزرگترین بمب غیر هسته‌یی بالای مخفیگاه و پناهگاه داعش در شرق افغانستان
عکسی از استعمال بزرگترین بمب غیر هسته‌یی بالای مخفیگاه و پناهگاه داعش در شرق افغانستان

پرتاب بزرگترین بمب غیر هسته‌یی بالای مخفیگاه و پناهگاه داعش در شرق افغانستان با واکنش مثبت شورای ملی این‌کشور رو به رو شده‌است.

هیات‌ اداری ولسی جرگه و مشرانو جرگه می‌گویند که با توجه به تهدید جدی و حملات داعش در افغانستان، استفاده از بزرگترین بمب غیر هسته‌یی بالای مخفیگاه این گروهِ تُندرو یک اقدام مناسب بود.

نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه دیشب به رادیو آزادی گفت، درین حمله مرکز داعش که از آنجا این گروه به گفته او حمله بر شفاخانه نظامی سردار محمد داوود خان و دیگر حملات را در افغانستان طرح ریزی کرده بود هدف قرار گرفته‌است.

نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه
نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه

وی افزود:

" وطن مثل مادر می‌باشد ما هیچ طرفدار این نیستیم که خدای نخواسته چنین بمب‌ها پرتاب و یا چنین اقدام روی دست گرفته شود اما بالاخره دشمن ما را مجبور به این کار ساخت. همین مرکز‌ها بود که حمله بر شفاخانه چهارصد بستر از آنجا طرح شده بود به همین ترتیب حمله در دهمزنگ و بسیاری حملات دیگر در مرکز و ولایات. ملت هم خواهان همین بود. ما خواهان این هستیم که دیگر دشمنان افغانستان به خصوص طالبان ازین عبرت بگیرند و شامل برنامه صلح شوند تا ما را مجبور به چنین عمل نسازند."

نظامیان امریکایی شام پنجشنبه بزرگترین بمب غیر هسته‌یی را بالای مواضع داعش در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار پرتاب کردند.

جنرال جان نیکولسن قوماندان عمومی نیرو‌های امریکایی و ناتو در افغانستان به روز جمعه در یک نشست خبری در کابل گفت، این سلاح مناسب برای هدف مناسب بود.

در همین حال محمد فیصل سمیع نایب منشی مشرانو جرگه این حمله را یک اقدام به جا برای سرکوب داعش در افغانستان می‌خواند:

" این حمله بمبی ایالات متحده امریکا را در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار با توجه به این که گروه داعش تهدید جدی را به مردم افغانستان به خصوص در ولایت‌های شرقی ایجاد کرده بود و نگرانی‌ها را به وجود آورده بود به عنوان یک گام مفید و یک هشدار می‌دانم."

مقام‌های افغان گفته اند که این حمله در هماهنگی با حکومت این‌کشور انجام شده‌است.

مسئولان محلی ولایت ننگرهار گفته اند که در نتیجه پرتاب این بمب نیرومند، مخفیگاه داعش در ولسوالی اچین از بین رفته و بیش از ۸۰ تن از جنگجویان وابسته به این گروه کشته شده‌اند.

رسانه‌ها گزارش داده‌اند که صدیق یار یک فرمانده ارشد داعش نیز درین رویدادکشته شده‌است.

داعش در یک اعلامیه که از سوی خبرگزاری اعماق مربوط این گروه نشر شده‌است وارد شدن تلفات به افراد داعش درین حمله در ولایت ننگرهار را رد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG