لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

کوریای شمالی در یک رسم گذشت قدرت نظامی‌اش را به نمایش گذاشت


کوریای شمالی راکت‌های بالستیک قاره پیما و دیگر افزار نظامی خود را امروز (شنبه) در رسم گذشت به مناسب یک صد و پنجمین سال تولد رهبر بزرگ این کشور کیم ایل سونگ به نمایش گذاشت.

رسم گذشت به این مناسبت در میان نگرانی‌ها در باره آمادگی احتمالی کوریای شمالی برای ششمین آزمایش هسته‌ای و یا اولین آزمایش پرتاب یک راکت مهم این‌کشور، برگزار می‌شود.

تلویزیون دولتی نشان داد که رهبر کوریای شمالی با دیگر مقام‌های ارشد این کشور، رسم گذشت هزاران عسکر و غیر نظامیان را در میدان کیم ایل سونگ در پیونگ یانگ پایتخت این کشور، مشاهده می‌کرد.

تلویزیون دولتی در این رسم گذشت راکت‌های قاره پیما (کی ان ۰۸) را نشان داد.

کارشناسان نظامی می‌گویند، این راکت‌ها از لحاظ تیوریتکی قابلیت آن را دارند که اهداف به دوری امریکا را نشانه بگیرند، اما کوریای شمالی تاکنون این گونه راکت‌ها را آزمایش نکرده‌است.

طیاره‌های جنگی در اثنای رسم گذشت بالای میدان کیم ایل سونگ در پرواز بودند.

کیم جونگ اون رئیس جمهور کوریای شمالی در تلویزیون دولتی که نشرات مستقیم از جریان رسم گذشت داشت، سخنرانی نکرد.

ولی، چویو رای اونگ هی دومین مقام با قدرت کوریای شمالی در بیانیه خود گفت، پیونگ یانگ در برابر هر گونه تهدید ایالات متحده امریکا، آمادگی دارد.

این مقام بلند رتبه کوریای شمالی در ادامه سخنرانی خود ادارۀ رئیس جمهور دونالد ترمپ را مورد انتقاد قرار داده گفت که با اعزام تجهیزات نظامی استراتژیک به منطقه، باعث ایجاد وضعیت جنگی در شبه جزیره کوریا شده‌است.

آقای هی در این سخنرانی خود گفت:

"ما جنگ تمام عیار را با جنگ تمام عیار و جنگ هسته‌ای را با جنگ هسته‌ای ساخت سبک خودمان پاسخ خواهیم داد."

در میان افزایش تنش‌ها، ایالات متحده امریکا چند روز قبل کشتی را که رئیس جمهور ترمپ کشتی "ارمادا" خوانده و قابلیت انتقال طیارات را هم دارد، به آب‌های شبه جزیره کوریا فرستاده است.

ضمناً، مقام‌های ایالات متحده امریکا دیروز گفتند، اداره امریکا در عوض گزینه نظامی برای سرنگونی رهبری کیم تلاش می‌کند با کمک چین فشار بر پیونگ یانگ را افزایش دهد.

چین، یگانه متحد کوریای شمالی در منطقه است.

یک مقام ایالات متحده امریکا که نخواست نامش افشاء شود، گفت، واشنگتن قصد ندارد تا علیه پیونگ یانگ در پاسخ به آزمایش سلاح هسته‌ای و یا آزمایش راکت، از قوای نظامی کار بگیرد.

XS
SM
MD
LG