لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۵

نذیر احمدزی: سفر هیئت پارلمان پاکستان به افغانستان اقدام نیک است


هیئت اداری ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که سفر هیئت پارلمانی پاکستان می‌تواند منجر به دریافت راه‌های حل برای تنش‌های موجود میان دو کشور شود.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم این جرگه روز یکشنبه با اشاره به گزارش‌ها در مورد آمدن هیئت پارلمانی پاکستان به کابل گفت که این اقدام یکی از راه‌های مناسب بخاطر بهبود روابط دو کشور است.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگۀ افغانستان
محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگۀ افغانستان

وی گفت:

"هیئتی که از پارلمان پاکستان قرار است بیاید ما اقدام نیک می‌دانیم چون که ملت‌ها هستند که حکومت‌ها را می‌سازند و این اقدام خوب است تا مشکلات ما با کشور‌های همسایه از بین برود."

این در حالیست که یک عضو پارلمان پاکستان گفته‌است که یک هیئت پارلمانی این‌کشور که متشکل از احزاب مختلف پاکستان می‌باشد، پیش از پایان ماه جاری میلادی به افغانستان سفر خواهد کرد.

برخی از رسانه‌های پاکستانی نوشته اند که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان با ارسال نامه‌ای رسمی از مقامات پاکستانی خواستار مذاکره هیئت‌های پارلمانی دو کشور برای حل اختلافات بین کابل و اسلام‌آباد شده‌است.

دنیا نیوز پاکستان گزارش داده که رئیس جمهور غنی به ایاز صادق رئیس پارلمان پاکستان و وزارت امور خارجه آن کشور نامه فرستاده‌است.

اما ریاست جمهوی افغانستان از این موضوع ابراز بی‌خبری می‌کند.

پاکستان پس از حملات تروریستی مرگبار که چندی قبل در چند منطقه این کشور صورت گرفت، حدود یک ماه سرحدات‌اش را با افغانستان بست.

با آن‌که از قبل نیز روابط میان دو کشور چندان خوب نبود اما پس از حملات تروریستی در پاکستان مشکلات سیاسی و سرحدی میان دو کشور بیشتر از قبل اوج گرفت.

اما اکنون که گزارش‌ها از اعزام هیئت پارلمانی پاکستان به کابل نشر می‌شود برخی از آگاهان می‌گویند که تبادل نظر میان هیئت‌های دو کشور هیچ تأثیری روی تنش‌های موجود میان کابل و اسلام‌آباد نخواهد گذاشت.

خالد سادات یکی از این کارشناسان در مورد می‌گوید:

"در گذشته اگر نظر کنیم در طول ۱۵سال هیئت‌های مختلف از افغانستان و پاکستان تبادل نظر کرده‌اند حتی معاهدات مخفی با یک دیگر امضا کرده‌اند، اما این مذاکرات نتوانست که مشکلات پاکستان‌ و افغانستان را حل بکند اگر به مشکل با جدیت رسیدگی نشود و از ابتدا حل نشود فکر نمی‌کنم که پارلمان‌ها و یا سیاست‌مداران هر دو کشور بتوانند به آن رسیدگی کنند."

آقای سادات می‌گوید که حکومت افغانستان اگر می‌خواهد یک راه حل اساسی برای مشکلات‌اش با پاکستان دریابد باید در نخست خطوط سیاست خارجی‌اش در مقابل این‌کشور را ترسیم کرده و با شناسایی ریشه‌های این مشکلات، دیپلوماسی‌اش در سازمان‌های بین‌المللی را تقویت بخشد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG