لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

داستان بی‌سرنوشتی یک خانواده افغان در فنلند


"اصلاً نه گپ زدنم در اختیارم است، نه خندیدنم، نه گریه کردنم، نه راه رفتنم. اصلاً نمی‎دانم در کجا هستم."

معصومه حسنی پناهجوی ۲۵ ساله‎است که با شوهر و دختر دو ساله و شش ماه‌شان از نزدیک به دو سال در فنلند بی‌سرنوشت ‎اند.

دوبار درخواست پناهندگی‌شان رد شده و اکنون پیش وکیل مدافع رفته‎اند و دیده به راه پاسخ نهایی از جانب مقام‎های فنلند اند.

معصومه، باشندۀ ولایت غزنی از هیلسنکی پایتخت فنلند در صحبت تیلیفونی به رادیو آزادی گفت تا رسیدن به این کشور حدود ۱۲ هزار دالر مصرف کرده‎اند.

اطفال افغان در فنلند
اطفال افغان در فنلند

وی افزود:

"قرض کردیم، این‌سو آن‌سو خود را در آب و آتش زدیم تا این‌جا رسیدیم. در یک قایق که مثلاً بیست الی سی نفر جای می‎شدند، ما هشتاد نفر سوار شده بودیم. همان قایق سوار شدن هم یک خودکشی بود."

حکیم محمدی همسر معصومه هم می‎گوید امید زندگی را از دست داده بودند.

محمدی افزود:

"ما سختی‎های خیلی زیاد کشیدیم. در کوه‎های ایران سر ما فیر شد. خانواده‎های بود که مثال اعضایش شهید شدند، کشته شدند در راه. در آب‎های یونان مثلاً من دخترم را روی دستانم گرفتم. در قایق بادی که سوار شدیم، خدا شاهد است که همانجا من کلمه‌ام را خواندم دیگر."

حکیم و معصومه فکر کرده بودند وقتی با دخترک‌شان از کوه‎های ایران و آب‎های ترکیه و یونان بگذرند، زندگی رویایی‌شان را می‎یابند.

اما، واقعیت چیز دیگری بود.

معصومه می‎گوید، از روزی که به فنلند رسیده‎اند، چیزی به جز از رفتن از یک کمپ به کمپ دیگر و سرگردانی و بی‌سرنوشتی ندیده‎اند.

می‎گوید، از وقتی که درخواست دومی‌شان رد شده از کمپ هم بیرون‌شان کرده‎اند و اکنون نه وضع خودش خوب است، نه از شوهرش.

وی می‌افزاید:

"شوهرم کاملاً روان خود را از دست داده‎است. از یک طرف مشکلاتی که ما را برگردانند، آیا ما در افغانستان چی خواهد شدیم، که می‎دانم چی بلای سر ما می‎آید. و دیگر این که طرف زنش می‎بیند، طرف دخترش می‎بیند، من خودم شخصاً همین حالا، روانی روانی شده‌ام."

اکنون، آنان تنها چشم به راه کمک از کسانی اند که دل‌شان به حال پناهجویان می‎سوزد و بیش از دوماه می‎شود با ده‎ها پناهجوی دیگر افغان در هیلسنکی خیمه‎های تحصن به پا کرده‎اند که اگر کسی به دادشان برسد.

این خانواده در میان بیش از ۱۷۰ هزار پناهجوی دیگر از افغانستان اند که از سال ۲۰۱۵ میلادی به این‌سو به اتحادیۀ اروپا درخواست پناهندگی داده‎اند.

پس از مردم سوریه، افغان‎ها بزرگترین رقم درخواست دهند‌ه‌گان پناهجویی در اروپا را تشکیل می‎دهند.

اما، اتحادیۀ اروپا در نظر دارد تا به ۸۰ هزار پناهجوی افغان را دوباره به افغانستان برگرداند.

برای معصومه افغانستان امن نیست و از بازگشتن به وطن ترس دارد.

وی افزود:

" من ازین دلم درد دارد، عقده دارم که چرا این همه که مردم اروپا و نمی‎دانم آزاد خواهان و نمی‎دانم چی و چی و حقوق بشر می‎گویند، یک بار از همین رئیس جمهور افغانستان پرسان کنند که چی کار کردی برای مردم خود. از کل دنیا پول می‎گیرد، از کل دنیا کمک می‎گیرد. بعد، درخواست هم می‎دهد که تو مردم مرا پس افغانستان روان کن. چی گلی در سر مردم که رفته‎اند، دیپورت شده‎اند به افغانستان، زده."

حفیظ احمد میاخیل مشاور مطبوعاتی وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان افغانستان است.

او به رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان در حد توان خود می‎کوشد زمینۀ ادغام مجدد پناهجویان را که دوباره به افغانستان بازگردانده می‎شوند، فراهم کند.

اتحادیۀ اروپا با حکومت افغانستان در جریان نشست بروکسل در اکتوبر ۲۰۱۶ توافقنامۀ را امضا کرد که بر اساس آن روند بازگشت پناهجویانی که درخواست‎های پناهندگی‌شان در کشورهای اروپایی رد می‎شود، سرعت می‎یابد.

اما، میاخیل گفت هنوز اتحادیۀ اروپا پولِ را که برای ادغام مجدد پناهجویان وعده کرده بود، در اختیار آنان نگذاشته است.

میاخیل: خواست ما از کشورهای اتحادیۀ اروپا این است که به تعهدات‌شان با حکومت افغانستان عمل کنند.
میاخیل: خواست ما از کشورهای اتحادیۀ اروپا این است که به تعهدات‌شان با حکومت افغانستان عمل کنند.

او افزود:

"خواست ما از کشورهای اتحادیۀ اروپا این است که به تعهدات‌شان با حکومت افغانستان عمل کنند و به کسانی که برگشت داده می‎شوند، کمک کنند. در غیر آن شاید پیامدهای بسیار ناگواری داشته باشد، وقتی این‌ها به افغانستان فرستاده می‎شوند، ممکن است دوباره مهاجر شوند، با گروه‌های تروریستی بپیوندند و با مشکلات گوناگون رو به‌رو شوند."

مایا کاسیانچیچ سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیۀ اروپاست.

او به رادیو آزادی گفت که اتحادیۀ اروپا در بخش ادغام مجدد پایدار بیش از ۸۲ میلیون دالر با افغانستان کمک می‎کند و این روند آغاز هم شده‎است.

او افزود:

"بخش نخست این برنامه که هژده میلیون یوروست از طریق «آی، او، ام» مصرف می‎شود، پیشاپیش در جریان افتاده است. این بخش شامل کمک فوری با برگشت کننده‌گان، حمایت میان مدت تا درازمدت پایدار برای ادغام مجدد در زمینۀ پروژه‎های محلی و ظرفیت‌سازی در وزارت مهاجرین و عودت کننده‌گان می‎شود. دو بخش دیگر این برنامه در حال حاضر در حال نهایی شدن با ذینفعان کلیدی است."

مهاجرینی که از راه آب به اروپا میروند
مهاجرینی که از راه آب به اروپا میروند

کاسیانچیچ افزود که پناهجویان افغان از اروپا کور کورانه اخراج نمی‎شوند بلکه پس از بررسی دقیق و با در نظرداشت قوانین بین‌المللی در مورد هر قضیه تصمیم گرفته می‎شود.

مقام‎ها می‎گویند که امسال ۲۴۸ تن از کشورهای اروپایی اخراج شده‎اند. پارسال این تعداد به ۵۸۰ می‎رسید.

موج مهاجرت‎ها به سوی اروپا در اوایل سال ۲۰۱۵ میلادی به اوجش رسید.

بر اساس گزارش‎ها، تنها در سال ۲۰۱۵ حدود ۸۹۰ هزار پناهجو عمدتاً از سوریه و افغانستان به جرمنی رسیدند.

جرمنی که مرکز قوۀ محرکۀ اقتصاد اروپا یاد می‎شود گفته‎است که دچار بحران مهاجرت است و به تازگی انگلا مرکل صدراعظم این کشور از پروسۀ اخراج پناهجویان به‌شمول افغان‎های که درخواست‎های شان رد می‎شود، حمایت کرده‎است.

افغانستان از مبارزه با تهدیدهای امنیتی گرفته تا به رسیدگی به هزاران بی‌جا شده داخلی و برگشت مهاجران از کشورهای همسایه به‌شمول پاکستان نیازمند کمک امریکا و اتحادیه اروپاست.

اکنون دیده شود که حکومت افغانستان در جریان سال روان از پس آزمون اخراج پناهجویان افغان از اتحادیۀ اروپا از جمله جرمنی چگونه برخواهد آمد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:08:14 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG