لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۷ جوزا ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۹

مسعود: اشرف غنی با برکناری من زمینه جنگ داخلی را فراهم می‎سازد


احمد ضیا مسعود در مورد برکناری اش از سوی رئیس جمهور افغانستان واکنش تند نشان داد.

مسعود می‎گوید که محمد اشرف غنی با این اقدام اش زمینه را برای بی ثباتی سیاسی و جنگ‎های داخلی فراهم می‎سازد.

آقای مسعود روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در کابل گفت که مطابق تعهدات کتبی ایجاد حکومت وحدت ملی رئیس جمهور غنی حق عزل وی را ندارد.

آقای مسعود همچنان گفت که مطابق تعهدات کتبی ایجاد حکومت وحدت ملی هیچکس وی را برکنار کرده نمی‎تواند.

وی درین باره گفت:

" نظر به تعهدات کتبی و خصوصیاتی که در تشکیل حکومت وحدت ملی وجود دارد رئیس جمهور هیچ این حق را ندارد که مرا از موقف ام عزل کند.

هر کسیکه این کار را کند چی رئیس جمهور یا کسی دیگری این زمینه را برای بی ثباتی سیاسی و خدا نخواسته برای جنگ داخله آماده می‎سازد."

وی همچنان تاکید کرد که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان درین مورد با وی و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه مشوره نکرده و باید این حکم اش را پس بگیرد.

آقای مسعود می‎گوید که اگر رئیس جمهور افغانستان در مورد این اقدام اش تجدید نظر نکند در روزهای آینده پس از مشوره با مردم به گفته وی در یک نشست بزرگ تصمیم نهایی اش را اعلام خواهد کرد.

رئیس جمهورغنی شام روز دوشنبه احمد ضیا مسعود را از سمت اش به حیث نماینده فوق العاده وی در امور اصلاحات وحکومتداری خوب برکنار کرد.

احمد ضیا مسعود پس از مراسم تحلیف رئیس جمهور از سوی محمد اشرف غنی به حیث نماینده فوق العاده وی در امور اصلاحات وحکومتداری خوب گماشته شد.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور پس از حکم برکناری احمد ضیا مسعود به رادیو آزادی گفت که آقای مسعود در رسیدن به هدفی که گماشته شده بود، موفق نبود و از وظیفه ‌اش برکنار شد.

آقای مینه پال روز سه شنبه بعد از اظهارات احمد ضیا مسعود باری دیگر تاکید کرد که وی در کارش موثریت نداشت.

اما این سخن احمد ضیا مسعود که گویا رئیس جمهور حق عزل وی را ندارد از نظر قانونی و حقوقی چی جایگاهی دارد؟

کبیر رنجبر
کبیر رنجبر

کبیر رنجبر یکی از حقوق دانان و کارشناس مسایل سیاسی به این پرسش چنین پاسخ می‎دهد:

"از لحاظ حقوقی احمد ضیا مسعود حق به جانب نیست، اگر وی این را مطرح می‎کند که رئیس جمهور حق ندارد فکر می‎کنم که از نظر حقوقی این سخن اساس ندارد.

حالا این به یک عرف مبدل شده زمانی‎که منافع کسی با خطر روبرو می‎شود تهدید به جنگ داخلی، قیام و بغاوت کرده و رئیس جمهور و نظام را چلنج می‎کند."

وی همچنان گفت که این اظهارات احمد ضیا مسعود که گویا با برکناری وی زمینه برای بی ثباتی سیاسی و جنگ‎های داخلی فراهم می‎شود درست نبوده و هیچ دردی را دوا نخواهد کرد.

اما احمد سعیدی از کارشناسان سیاسی با اشاره به وضعیت کنونی افغانستان می‎گوید که تصمیم برکناری احمد ضیا مسعود و اقدامات مشابه دیگر به خیر این کشور نیست.

نسیم شفق

XS
SM
MD
LG