لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۵

سربازان مجروح: عاملین حمله بر قول اردو، در محضر عام به دار زده شوند


رئیس جمهور محمد اشرف غنی در انتقام به حمله تروریستان بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین خواهان شدت عملیات نظامی قوت‎های افغان بر تروریستان در ساحه تحت مسئولیت قول اردوی ۲۰۹ شاهین شده‎است.

نصرت‌الله جمشیدی سخنگوی این قول اردو به رادیو آزادی گفت که آقای غنی در سفر روز گذشته‎اش به بلخ نشست مشترک مقامات وزارت دفاع و قول اردوی ۲۰۹ شاهین را برگزار کرد و در جریان نشست امنیتی خواهان شدت بی‌قید و شرط حملات نظامیان افغان بر تروریستان در شمال کشور شد.

قول اردو
قول اردو

جمشیدی در رابطه می‎گوید:

"هدایت و فرمان صادر کردن تا منسوبین قول اردوی شاهین جهت از بین بردن تروریستان و طالبان اقدامات جدی روی دست گیرند. عملیاتی که راه اندازی شده در آن به حملات‌شان شدت بدهند و عملیات دیگر را نیز پلان کنند."

نظر به معلومات یک مقام ارشد قول اردوی شاهین که نخواست نام‌اش ذکر شود به رادیو آزادی گفت که در حمله گروهی تروریستان بر قول اردوی شاهین ۱۳۸ تن کشته شده و ۶۶ تن دیگر مجروح هستند.

گفته شده‎است که اکثریت مجروحین و کشته شده‌گان این حادثه خونین در قول اردوی ۲۰۹ شاهین سربازان کندک تعلیمی بودند و از این‎که تعدادی زیادی از آنان در جریان سه حمله انتحاری کشته شده‎اند تشخیص هویت‌شان دشوار است.

داکتران مؤظف در شفاخانه نظامی قول اردوی شاهین به رادیو آزادی گفته‎اند که در اجساد و مجروحین شناسایی شده هیچ‌کسی از بلخ نیست و اکثر ساکنان ولایات شرقی و شمال‌شرقی کشور بوده‎اند.

عبدالرؤف تاج رئیس ارکان این قول اردو به رادیو آزادی گفته‎است که در حمله بر قول اردوی شاهین ۱۰ تن تروریستان دخیل بودند که ۳ تن آن‎ها حملات انتحاری انجام داده و ۷ تن دیگر در درگیری رو در رو با نیروهای اردوی ملی کشته شدند.

با این حال مجروحین حمله بر قول اردوی شاهین در بلخ از مقامات خواهان شناسایی عاملین وقوع این رویداد و همکاران آن‎ها در داخل قول اردوی شاهین هستند.

ذبیح الله
ذبیح الله

ذبیح‌الله‌ یکی از سربازانیست که در حمله روز جمعه تروریستان بر قول اردوی شاهین شدیداً زخمی شده‎است و در مورد به رادیو آزادی چنین گفت:

"یارا به‌گونه مجموعی ۱۵۰ تن را شهید ساختند، این ظالمان ۱۵۰ تن مسلمانان را از بین برده‎اند. روز جمعه مبارک بود و در مورد به این کار باید تحقیق صورت بگیرد که کی این‎ها را آوردند و به کجا آمده بودند و کی‎ها آوردند؟ نه‌این‌ها را بندی بسازند و نه‌هم مجازات کنند مستقیم در سرک در محضر عام به دار بزنند."

این نخستین باری نیست که با استفاده از لباس نظامی بر یک پایگاه بزرگ نظامیان افغان در بلخ حمله می‎شود، پیش از این نیز تروریستان مخالف دولت افغانستان با استفاده از لباس نظامی بر سارنوالی استیناف و قوماندانی امنیه بلخ حملات مشابه انجام داده‎اند.

گزارش: ​مجیب‌الرحمن حبیب‌زی

XS
SM
MD
LG