لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۶

ایران: امریکا برای فسخ توافق‌نامه هسته‌یی بهانه جویی می‌کند


ایران سخنان اخیر دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در باره توافق‌نامه هسته‌یی معروف به "برجام" را بهانه جویی می‌داند.

رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ گفته‌است که ایران به اساس محتوای توافق‌نامه هسته‌یی عمل نکرده‌است.

در پاسخ به این سخنان معین وزارت خارجه ایران، عباس عراقچی دیروز گفت، رئیس جمهور امریکا برای فسخ کردن توافق‌نامه هسته‌یی بهانه جویی می‌کند.

عراقچی این‌را هم گفت که ایران این موضوع را در نشست روز سه شنبه در شهر ویانا مطرح خواهد کرد، نشستی که در آن چگونگی عملی شدن این توافق بررسی می‌شود.

ایران و گروه پنج جمع یک پس از مذاکرات طولانی در سال ۲۰۱۵ بالای برنامه‌های هسته‌یی تهران به توافق رسیدند.

پنج جمع یک گروهیست متشکل از پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، یعنی چین، فرانسه، روسیه بریتانیا، و ایالات متحده امریکا، به اضافه جرمنی.

مهدی مهدوی روزنامه‌نگار و تحلیلگر ایرانی مقیم در جرمنی باور دارد که علت اصلی این تنش میان امریکا و ایران نبود اراده سیاسی برای حل اختلافات است.

مهدوی در صحبت با رادیو فردا بخش ایرانی رادیو آزادی گفت:

"روح برجام بدون تردید بهبود روابط ایران و امریکا و کاهش تنش‌های منطقه‌یی است. ازین زاویه هم ایران و هم امریکا بارها روح برجام را خراشیده‌اند. هم حملات علنی آیت الله خامنه‌یی به برجام و هم انتقادات تند آقای ترمپ، هر دو خلاف ماده ۲۸ توافق‌نامه است."

توافق‌نامۀ که در سال ۲۰۱۵ نهایی و امضا شد بالای فعالیت‌های هسته‌یی ایران محدودیت وضع کرد.

در بدل برخی از تحریم‌های بین‌المللی بالای ایران رفع شدند.

زمان امضای این توافق‌نامه بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده امریکا بود که این توافق‌نامه را یک دست آورد مثبت دولتش می‌دانست.

اما رئیس جمهور فعلی دونالد ترمپ باور دارد که برجام یک توافق‌نامه ناکام بود و نباید امضا می‌شد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

ترمپ روز پنجشنبه در قصر سفید گفت:

" این یک توافق‌نامه ناکام بود که باید امضا نمی‌شد. به گونه که بالای آن مذاکره شد اصلاً باید مذاکره نمی‌شد. این یک توافق‌نامه بد است آن‌قدر بد که تا به حال مانند آن‌را ندیده‌ام. آن‌ها به اساس توافق‌نامه عمل نمی‌کنند."

ترمپ در حالی این سخن را می‌گوید که چند روز پیش وزیر خارجه اش، ریکس تیلرسن نیز بالای توافق‌نامه هسته‌یی با ایران انتقاد کرد.

تیلرسن گفته است توافق‌نامه معروف به برجام مانع دست یافتن ایران به سلاح اتمی نمی‌شود بلکه این پروسه را فقط طولانی تر می‌سازد.

XS
SM
MD
LG