لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۳

غفور لیوال: بزرگان قومی با بسیج ملی جلو کشتار افغان‌ها را بگیرند


عبدالغفور لیوال سرپرست وزارت سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان
عبدالغفور لیوال سرپرست وزارت سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان

سرپرست وزارت سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان از ساختار‌های قومی می‌خواهد که با حمایت از نیروهای امنیتی افغان در مقابل مخالفین مسلح صدا بلند کنند.

در ادامه عکس‌العمل‌های تند سیاسیون، نماینده‌های مردم و عالمان دین در پیوند به حمله مسلحانه بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین در بلخ، وزارت سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان روی تداوم حمایت بزرگان قومی از نیروهای امنیتی افغان تأکید دارد.

عبدالغفور لیوال سرپرست این وزارت روز سه شنبه در نشست تحت نام "مسیر بسیج ملی علیه دهشت‌افگنی" در کابل گفت که افغانستان در لحظات حساس قرار دارد و در این راستا نقش بزرگان قومی می‌تواند مهم و مؤثر باشد.

وی همچنان از ساختار‌های قومی خواست تا با بسیج ملی جلو کشتار افغان‌ها را بگیرند.

وی گفت:

"خواست ما از ساختار‌های قومی این است که پس از این با هم بنشینند و راه تحرک ملت و بسیج ملی را خود‌شان بسنجند در این چنین مسایل از همه مهمتر عکس‌العمل ملت‌ها است، امیدوارم که بالاخره این بزرگان معزز ما، بزرگان قوم و علمای دین در این راستا گام بردارند و جلو قتل عام فزندان‌شان را بگیرند."

آقای لیوال جنگ افغانستان را جنگ مواد مخدر و جنگ حلقات بیرونی خوانده گفت که برای نجات از این بحران از همه مهمتر اراده و اتحاد ملت‌ها است که به‌گفته وی می‌تواند مفید واقع شود.

وی گفت که هم‌اکنون تلاش دارند تا بزرگان قوم هر ولایت را دعوت نموده و از آنان بخواهند که برای بیرون رفت از جنگ تحمیلی بر افغانستان، تصمیم بگیرند.

این در حالیست که روز جمعه در حمله طالبان مسلح بالای قول اردوی شاهین در ولایت بلخ حدود ۱۵۰ سرباز افغان کشته و ده‌ها تن‌شان زخمی شدند.

پس از این حمله برخی علمای دینی شهر کابل و شماری از ولایات نیز گفتند، آنان از نیروهای امنیتی افغان که بخاطر مصونیت مردم آماده دفاع از کشور هستند حمایت می‌کنند.‎

برخی از بزرگان قومی نیز در این نشست حمایت‌شان را از نیروهای امنیتی افغان اعلام کرده و از مردم خواستند تا در راستای مبارزه با مخالفین مسلح حکومت با هم متحد شوند.

عبدالخالق حسینی و نیک محمد منگل دو تن از بزرگان قومی در مورد چنین گفتند:

"این شورا‌ها از تمامی ارگان‌های امنیتی ما با قوت حمایت کرده و در عقب‌شان ایستاده‌اند و در هر سنگر که سربازان با افتخار ما در مقابل دشمنان وطن جنگ می‌کنند همیشه زنده و سربلند باشند."

"بالای مردم صدا می‌زنم که شما باید یک دست و واحد و مدافع یک زاویه باشید چون امروز دنیا به این تلاش است که شما را چطور بی‌اتفاق ساخته می‌تواند."

سرپرست وزارت سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان گفت که برخی مشکلات در داخل کشور سبب شده‌اند تا جنگ در افغانستان سال‌ها طول کشیده و از افغان‌ها قربانی بگیرد.

وی تأکید کرد که اکنون زمان آن رسیده تا همه اقوام این‌کشور با هم همدست شده و برای بیرون رفت از جنگ جاری و مشکلات تصمیم بگیرند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG