لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۶

سیاف: اگر رسانه‎ها برای وحدت کار نکنند خطر تجزیه افغانستان حس می‌شود


شورای حراست و ثبات افغانستان می‎گوید که هر گاه رسانه‎ها برای تأمین وحدت ملی در کشور کار نکنند خطر آن می‎رود که افغانستان به سمت و اقوام مختلف تقسیم گردد.

عبدالرب رسول سیاف رئیس شورای حراست و ثبات افغانستان و یکی از چهره‎های پیشین جهادی از رسانه‎ها خواست تا برای وحدت ملی در کشور فعالیت کنند.

آقای سیاف که روز دوشنبه در نشست به مناسبت تجلیل از بیست و پنجمین سالروز پیروزی مجاهدین سخن می‌گفت نقش رسانه‎ها را در تغییر افکار عامه مهم خواند.

سیاف گفت که اگر افغانستان به نام، قوم، سمت و زبان تقسیم گردد سرنوشت آن به جز غلامی چیزی دیگری نخواهد بود.

شماری از رسانه های تصویری کشور
شماری از رسانه های تصویری کشور

وی افزود:

"برای رسانه‎ها که قلم و زبان‌شان در حرکت است می‎گویم که به‌خاطر خدا صدای‌تان باید صدای افغانستان واحد باشد، صدای‌تان باید صدای ملت واحد باشد کوشش نکند که با موقف خود درز را در داخل جامعه ایجاد کند."

آقای سیاف گفت که رسانه‎ها و صاحب نظران می‎توانند در تغییر دادن افکار عامه نقش مثبت بازی کنند.

این خواست پس از آن مطرح می‎گردد که روز شنبه گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان در سخنرانی به مقامات حکومتی و طرفداران‌اش در لغمان شماری از رسانه‎ها را به نفاق‌افگنی متهم کرد.

اما شماری از اعضای ولسی جرگه این‌گونه اظهارات گلبدین حکمتیار را نگران کننده خواندند.

حکومت افغانستان در شانزده سال گذشته در کنار دیگر دست‌آورد هایش آزادی بیان را از دست‌آوردهای مهم دانسته و روی مصونیت آن تأکید می‎کند.

گفته می‎شود که در حال حاضر نزدیک به ۱۵۰ رسانه تصویری، بیش از ۲۴۰ رادیو و در حدود ۵۰۰ رسانه چاپی در کشور فعالیت دارند.

هرچند تعداد رسانه‎ها در افغانستان افزایش یافته‎است اما به باور ناظرین رسانه‎ها شماری از رسانه‎ها با برخی مسایل به‌طور غیر مسلکی برخورد می‎کنند.

درعین حال نی یا اداره حمایت از رسانه‎های آزاد افغانستان تأکید می‎کند که رسانه‎ها بر اساس قانون مکلف اند تا در جهت تأمین و حدت ملی در کشور فعالیت نمایند.

خلوتگر: نه برای اداره نی قابل قبول است و نه برای مردم افغانستان.
خلوتگر: نه برای اداره نی قابل قبول است و نه برای مردم افغانستان.

مجیب‌الله خلوتگر رئیس اجرائیوی این اداره در مورد به رادیو آزادی گفت:

"هر حرفی‎که از طریق رسانه‎ها باشد یا از طریق یک فرد عادی کشور مطرح گردد که خلاف منافع ملی و یا وحدت اقوام باشد این غیر قانونی است نه برای اداره نی قابل قبول است و نه برای مردم افغانستان."

آقای خلوتگر می‎گوید نه‌تنها رسانه‎ها بلکه هر شخص، مقام دولتی و یا مردم عادی اگر خلاف منافع ملی حرکت می‎کنند باید مطابق قانون مورد پیگرد قرار گیرند.

این درحالیست که پیش از این وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز گفته‎است که هیچ رسانه دولتی و خصوصی حق ندارد که خلاف منافع ملی فعالیت کرده و ذهنیت عامه را مغشوش سازد.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG