لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۲

عکس‌العمل‌های مختلف ولسی جرگه در مورد نظر رسمی حزب اسلامی


پس از آن‌که گلبدین حکمتیار طی نشست عمومی نظر رسمی حزب اسلامی در مورد وضعیت افغانستان را بیان کرد نظریات وی با عکس‌العمل‌های مختلف روبه‌رو شد.

بحث آزاد نشست عمومی روز دوشنبه ولسی جرگه بیشتر روی اظهارات و نقطه نظر‌های آقای حکمتیار متمرکز بود.

کمال صافی یکی از اعضای این جرگه گفت که عزم گلبدین حکمتیار در مورد صلح و اتحاد ملی نباید به دیده شک نگریسته شود.

وی افزود:

"عزم آقای حکمتیار برای صلح دایمی، دموکراسی، آبادی کشور، حقوق بشر و اتحاد ملی این را به دیده شک نه بلکه به دیده قدر باید بنگریم و به آن ارزش قایل شویم."

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی روز شنبه و یکشنبه حین سخنرانی‌اش در ولایت‌های لغمان و ننگرهار، جنگ جاری در افغانستان را نا مشروع عنوان کرد و طالبان مسلح را تشویق به صلح بین‌الافغانی نمود.

آقای حکمتیار همچنان برخی رسانه‌ها را به انتقاد گرفته و آنان را متهم به نفاق‌افگنی نمود.

با آن‌که اکثر وکلا در ولسی جرگه از اظهارات گلبدین حکمتیار استقبال کردند اما برخی دیگر از اعضای این جرگه گفتند که آقای حکمتیار باید خود را با تغییرات سیاسی و اجتماعی افغانستان عیار کند.

فوزیه کوفی یکی از آنان در مورد گفت:

"هر رهبر سیاسی که می‌خواهد در افغانستان تداوم و بقای سیاسی داشته باشد خود را باید با تحولات سیاسی و اجتماعی امروز عیار بسازد در غیر آن من یقین دارم که عمر سیاسی‌اش بسیار کوتاه خواهد بود."

از سوی هم حزب اسلامی می‌گوید که این حزب فعالیت‌هایش را مطابق به قانون اساسی افغانستان به پیش خواهد برد.

حشمت‌الله ارشد سخنگوی این حزب در مورد گفت:

"ما به همه مردم افغانستان این اطمینان کامل را می‌دهیم که حزب اسلامی افغانستان با پذیرفتن قانون اساسی مطابق به قوانین نافذه کشور صفحه نوین برای حزب اسلامی باز شده و در همین چوکات مبارزات سیاسی‌اش را در همه ولایات ادامه خواهد داد و ما در کنار مردم افغانستان هستیم و بودیم و خواهیم بود."

در این حال یوناما یا دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان و سفارت امریکا در کابل از برگشت صلح‌آمیز گلبدین حکمتیار به این‌کشور استقبال نموده‌اند.

در اعلامیه نشر شده از سوی یونما آمده‌است که این سازمان از هر آن موافقتنامه حمایت می‌کند که برای کاهش خشونت‌ها در افغانستان کمک برساند و اجازه دهد که افغان‌ها در فضای صلح و آشتی زندگی کنند.

در اعلامیه همچنان آمده‌است که دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان چشم به راه پیوستن سایر مخالفین مسلح به روند صلح است.

سفارت امریکا در افغانستان نیز با نشر اعلامیۀ از اقدامات اخیر افغانستان در پیوند به صلح استقبال نموده و برای ادامه این روند ابراز امیدواری کرده‌است و تذکر گردیده که ایالات متحده امریکا از پروسه صلح به رهبری افغان‌ها حمایت می‌کند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG