لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۹

رهبران امریکا و روسیه در صحبت تیلیفونی در مورد سوریه بحث می‌کنند


رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ بعد از به قدرت رسیدن تا حال دو بار با همتای روسی خود ولادیمیر پوتین تیلیفونی صحبت کرده‌است.

قصر سفید می‌گوید، در صحبت تیلیفونی امروز دو رئیس جمهور در مورد جنگ سوریه بحث می‌کنند.

ایالات متحده از مخالفین حکومت سوریه حمایت می‌کند و روسیه از حامیان بشارالاسد بشمار می‌رود.

دونالد ترمپ و ولادیمیر پوتین در یک زمانی تماس تیلیفونی برقرار می‌کنند که رئیس جمهور امریکا یک ماه قبل، یک قرارگاه نظامی سوریه را با راکت قاره‌پیما مورد حمله قرار داد.

امریکا و متحدان آن می‌گویند این حمله بر سوریه در واکنش به حمله اسلحه کیمیاوی بر شهر ادلب انجام شد که در آن در حدود ۸۰ تن ملکی به‌شمول زنان و اطفال کشته شدند.

اما روسیه این ادعا را قبول ندارد که قوای رژیم بشار الاسد در ادلب اسلحه کیمیاوی استفاده کرده باشند و تأکید دارد که یا این یک دسیسه علیه رژیم بشارالاسد می‌باشد و یا قوای سوریه ذخیره‌های مواد کیمیاوی را که در دست مخالفین بود مورد حمله قرار دادند.

از جانب دیگر انگلا مرکل صدراعظم جرمنی امروز در شهر ساحلی روسیه سوچی با رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین ملاقات کرده و در مورد بحران‌های اوکراین و سوریه صحبت می‌کند.

در همین حال وزارت امور خارجه روسیه گفته‌است که سرگی لاوروف وزیر خارجه این‌کشور در دهم ماه می جاری در الاسکا با همتای امریکایی خود رکس تیلرسن ملاقات کرده و در مورد موضوع سوریه صحبت می‌کنند.

دیمیتری ترینین رئیس مرکز تحقیقاتی کارنیگی در مسکو می‌گوید، هرچند رئیس جمهور روسیه از بهبود روابط بین مسکو و برلین حمایت می‌کند، اما انتظار نمی‌رود که در اجلاس امروزه کدام پیشرفتی بدست آید.

XS
SM
MD
LG