لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۷

هیئت‌های نظامی کابل و اسلام آباد رویداد سپین بولدک را بررسی می‌کنند


وزارت خارجه افغانستان می‌گوید، با وجود هشدار مقامات افغان، پاکستان به نفوس شماری در مناطق جنجالی سرحدی ادامه داد و این موضوع سبب درگیری میان نظامیان هر دو کشور در سپین بولدک گردید.

شکیب مستغنی سخنگوی این وزارت روز شنبه بدون ارائه جزئیات به رادیو آزادی گفت که قرار است روز "شنبه" هیئت‌های وزارت‌های دفاع افغانستان و پاکستان برای حل مشکلات به میان آمده در سپین بولدک ملاقات کنند.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

وی گفت:

"امروز قرار است روئسای اپراسیون وزارت‌های دفاعِ هر دو کشور با هم ملاقات داشته باشند تا این مشکل بررسی همه جانبه شده و پایان یابد."

با آنکه وزارت خارجه افغانستان محل ملاقات هیئت‌های افغانستان و پاکستان را مشخص نکرد اما خبرنگار رادیو آزادی در کندهار می‌‎گوید که هیئت‌های افغان و پاکستانی به این ولایت رسیده‌اند.

صبح روز جمعه در قریه لقمان و حاجی نظر مربوط ولسوالی سپین بولدک ولایت کندهار زمانی درگیری میان نظامیان افغان و پاکستانی رخ داد که به گفته مقامات افغان پاکستانی‌ها می‌خواستند در این مناطق نفوس شماری کنند.

این درگیری که چند ساعت دوام کرد، منتج به وارد شدن تلفات به طرفین نیز شده‌است.

وزارت خارجه افغانستان روز جمعه در پیوند به حادثه سپین بولدک شارژدافیر پاکستان را فراخواند و به وی گفته‌است که درگیری از سوی پاکستان آغاز شده‌است.

در عین حال، وزارت خارجه پاکستان نیز شارژدافیر افغانستان در اسلام آباد را فراخوانده و موضوعِ را که گویا آغاز درگیری در سپین بولدک از سوی پاکستان شده، رد کرده‌است.

لقمان و حاجی نظر مناطق صفری میان سپین بولدک و چمن اند که پاکستان آن را جز خاک خودش می‌داند اما مقامات افغان این مناطق را جز خاک افغانستان می‌دانند.

به اساس گفته‌های مقامات محلی کندهار، دروازه سپین بولدک - چمن نیز پس از این حادثه مسدود شده‌است.

نیروهای سرحدی افغانستان و پاکستان پیش از این نیز چندین بار در تورخم و سپین بولدک با هم درگیر شده‌اند و پس از آن این دروازه‌ها بگونه موقت بسته شده‌اند.

در این حال اختر منیر رئیس مطبوعات سفارت پاکستان در کابل می‌گوید، هر زمانی که اسلام آباد در تلاش بهبود روابط اش با کابل می‌شود، مشکلاتی چون حادثه سپین بولدک به میان می‌آید.

وی گفت:

"بد چانسی این است، زمانیکه از سوی پاکستان تلاش می‌شود تا روابط اش با افغانستان خوب شود چنین حادثات رخ می‌دهد."

از سوی هم خالد سادات آگاه مسائل حقوقی می‌گوید، تا زمانی حل معضل خط دیورند میان افغانستان و پاکستان، بهتر خواهد بود تا هر دو طرف به همدیگر احترام داشته باشند.

وی می‌گوید، در غیر آن درگیری میان نیروهای سرحدی افغانستان و پاکستان بعضاً رخ داده و این درگیری به ضرر هر دو کشور خواهد بود.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG