لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۱

واکنش‌ مقام‌های پاکستانی در پیوند به درگیری سپین بولدک -چمن


مقام‌های پاکستانی در مورد درگیری روز گذشته در منطقه سرحدی سپین بولدک عکس‌العمل‌های جدی نشان داده و حتی به واشنگتن هم شکایت کرده‌اند.

درگیری میان نیروهای سرحدی افغانستان و پاکستان صبح وقت روز جمعه زمانی آغاز شد که به گفته مقام‌های افغان، طرف پاکستان می‌خواست در قریه‌های لقمان و نظر نفوس شماری را انجام دهد که با مخالفت نیروهای سرحدی افغانستان روبرو شد.

پس از این درگیری که بیش از ده ساعت طول کشید، دو طرف از تلفات وارده شده خبر دادند.

مقام‌های افغان کشته شدن سه تن بشمول یک زن و دو پولیس سرحدی و زخمی شدن ۲۵ تن دیگر را تائید کردند.

اردوی پاکستان نیز با نشر اعلامیۀ گفت که در این درگیری ۱۱ تن در قلمرو پاکستان کشته شده‌اند که ده تن از آن‌ها غیر نظامیان اند.

اردوی پاکستان تعداد زخمی شدگان این رویداد در قلمرو خود را ۴۲ تن خوانده‌است.

نوازشریف صدراعظم پاکستان نیز با نشر یک اعلامیه رویداد روز گذشته در منطقه صفری چمن- سپین بولدک را محکوم کرده و گفته که مسئولیت مقام‌های افغانستان است تا از وقوع همچو حوادث جلوگیری کنند.

در همین حال رسانه‌های پاکستانی از ملاقات میان عزیز احمد چوهدری سفیر پاکستان در واشنگتن با مک مستر مشاور امنیت ملی امریکا گزارش داده‌اند.

بر اساس این گزارش‌ها، آقای چوهدری در ملاقات با مشاور امنیت ملی امریکا نگرانی‌اش را از بابت تنش میان نیروهای سرحدی افغانستان و پاکستان ابراز کرده‌است.

مک مستر چندی پیش به کابل و اسلام آباد سفر کرده و با مقام‌های دو کشور دیدار کرد.

مک مستر مشاور امنیت ملی امریکا
مک مستر مشاور امنیت ملی امریکا

مک مستر یک روز پیش از دیدارش از پاکستان، در کابل گفت که امکان دارد واشنگتن موقف سختگیرانه تری را در قبال اسلام آباد اختیار کند.

رویداد اخیر نقطه صفری سپین بولدک پس از سفر نوید مختار رئیس استخبارات پاکستان به کابل و دیدارش با مقام‌های افغان صورت گرفت.

نوید مختار در این سفرش به مقام‌های افغان اطمینان داد که علیه گروه‌های تروریستی مبارزه جدی می‌کنند.

اما مقام‌های افغان یکبار دیگر خواهان گام‌های عملی پاکستان در این راستا شدند.

یک منبع ارگ ریاست جمهوری افغانستان که نخواست نامش ذکر شود در آن زمان به رادیو آزادی گفت که رئیس جمهور اشرف غنی در دیدارش با رئیس آسی گفت، مسئولان حمله بالای قول اردوی ۲۰۹ شاهین، حمله بالای مقام ولایت در کندهار و حمله پوهنتون "امریکایی افغانستان" در کابل را به افغانستان بسپارد در غیر آن رئیس جمهور غنی به پاکستان سفر نخواهد کرد.

نفیس زکریا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان
نفیس زکریا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان

نفیس زکریا سخنگوی وزارت خارجه پاکستان عصر جمعه در کنفرانس مطبوعاتی هفته وارش در اسلام آباد گفت، افغانستان نباید اسلام آباد را مسئول مشکلات داخلی خود بخواند.

روابط اخیراً میان کابل و اسلام آباد زمانی به تیرگی گرائید که مقام‌های پاکستانی پس از حمله در ایالت سند این‌کشور گفتند که مهاجمان از افغانستان به پاکستان می‌آیند و در اعتراض به آن حدود دو هفته سرحد تورخم و سپین بولدک را بروی رفت و آمد مسدود کردند.

این در حالیست که امریکا و افغانستان از حضور پناهگاه‌های امن گروه‌های شورشی در داخل خاک پاکستان و حمایت آن‌ها از سوی استخبارات این‌کشور خبر داده و خواهان اقدامات جدی اسلام آباد علیه این گروه‌ها شده‌اند.

اما اسلام آباد حمایت از این گروه‌ها را همواره رد کرده‌است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG