لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۶

مقام محلی: دیدار هیات افغان و پاکستانی روی درگیری در چمن بی‌نتیجه بود


یک مقام وزارت دفاع افغانستان می‎گوید، هیات نظامی افغان و پاکستانی در دیدار شان در منطقۀ سپین‌بولدک کندهار به جنجال تازه سرحدی پایان داده‎اند.

جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان دیشب به رادیو آزادی گفت که مشکل از راه مذاکره حل شده‎است.

وی افزود:

"درین بحث هر دو جانب قناعت کردند که برخوردهای که در مناطق سرحدی افغانستان به وجود آمده، علت اساسی این بوده که نظامیان پاکستان اشتباه را انجام داده بودند و ما امیدواریم که در آینده چنین سوء تفاهم‎های به میان نیاید."

در حالی که وزارت دفاع افغانستان از حل مشکل خبر می‎دهد ولی یک مقام محلی که در دیدار دیروز حضور داشت بدون ذکر نامش به خبرنگار رادیو آزادی در محل گفته‎است که دیدار بی‌نتیجه پایان یافته‎است.

پولیس مرزی افغانستان
پولیس مرزی افغانستان

جنرال عبدالرازق قوماندان امنیۀ کندهار ریاست هیئت افغان را به عهده داشت.

درخواست او از هیئت پاکستانی این بود:

"از خاک خویش گذشته نمی‎توانیم. این چیزها باید تکرار نشود و خواهش ما این است که ازین چیزها باید دست برداریم."

جنجال صبح روز جمعه پس از آن آغاز شد که نیروهای افغان و پاکستانی در قریه‎های لقمان و نظر بین سپین‌بولدک و چمن درگیر شدند که به دو طرف تلفات نظامی و غیر نظامی بر جای گذاشت.

جنرال عبدالرازق روز جمعه به خبرنگار رادیو آزادی در کندهار گفت که این قریه‎ها مربوط ولسوالی سپین‌بولدک اند و ملیشه‎های پاکستانی در آن‎ها برای نفوس شماری آمده بودند.

او گفته‎است که درین درگیری‎ها، دو پولیس سرحدی و یک زن کشته و ۱۱ پولیس سرحدی و ۱۴ غیر نظامی زخمی شده‎اند.

مقام‎های پاکستانی اما این مناطق را جز خاک خود می‎دانند و اردوی پاکستان در خبرنامۀ خود به روز جمعه ۵ می ادعا کرد که پولیس سرحدی افغانستان بر سربازان که یک تیم نفوس شماری را همراهی می‎کردند، تیراندازی کردند.

جنرال عبدالرازق
جنرال عبدالرازق

اما، مقام‎های محلی افغان نظامیان پاکستانی را به شروع تیراندازی متهم می‎کنند.

خبرنگار رادیو آزادی در محل می‎گوید که در هر دو قریه به‌طور تخمینی ۱۵ هزار تن زندگی می‎کنند که در نتیجۀ درگیری‎های اخیر، حد اقل یک هزار خانواده بی‌جا شده و در منطقه مرکزی سپین‌بولدک پناه گزیده‎اند.

در همین حال، خواجه محمد آصف وزیر دفاع پاکستان در گفت‌وگوی با خبرگزاری اسوشیتد پرس پاکستان گفته‎است که اسلام‌آباد و کابل باید همکاری‌شان را برای برقراری صلح پایدار افزایش دهند.

XS
SM
MD
LG