لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۴

غنی: ادارات مبارزه با فساد، مبارزه علیه این پدیده را کند ساخته‎است


رئیس جمهور افغانستان می‌گوید، ادارات متعدد مبارزه با فساد اداری و عدم هماهنگی میان‌شان، مبارزه علیه این پدیده را کند ساخته‎است.

محمد اشرف غنی یک‌بار دیگر در رابطه به مبارزه با فساد اداری در ادارات حکومتی به‌خصوص سکتور امنیتی تأکید کرده گفت که دست‌آوردها در این زمینه قابل قناعت نیست.

غنی که امروز در سومین کنفرانس سالانه اتحادیه اروپا زیر عنوان مبارزه با فرهنگ فساد اداری در افغانستان سخنرانی می‎کرد از جامعه جهانی خواست تا در بخش تقویت هماهنگی برای مبارزه با فساد تلاش نماید.

وی افزود که میلیاردها دالر و کمک‎های تخنیکی درین زمینه روی کسانی به مصرف رسید که اراده قوی برای مبارزه با فساد نداشته‎اند.

غنی: ازدیاد ادارات در زمینه مبارزه با فساد نتیجه استراتژی نادرست است که این باعث عدم هماهنگی نیز می‎گردد.
غنی: ازدیاد ادارات در زمینه مبارزه با فساد نتیجه استراتژی نادرست است که این باعث عدم هماهنگی نیز می‎گردد.

او افزود:

"ازدیاد ادارات در زمینه مبارزه با فساد نتیجه استراتژی نادرست است که این باعث عدم هماهنگی نیز می‎گردد ما باید این جرأت را داشته باشیم که با در نظرداشت شرایط موجود در زمینه هماهنگی را به میان آوریم میلیاردها دالر و کمک‎های تخنیکی در این زمینه ضایع شده‎است و به کسانی تقسیم شده‎است که آنان اراده محکم برای مبارزه با فساد نداشته اند بناً وقتی پول بالای چنین افراد مصرف می‎شود آنان چرا توجهی داشته باشند."

آقای غنی از جامعه جهانی خواست تا در بخش تقویت هماهنگی برای مبارزه با فساد تلاش نماید.

وی گفت که وزارت داخله یکی از وزارت‎های است که در سطح حکومت بیشترین فساد در آن موجود است که برای از بین بردن آن باید اقدام جدی صورت گیرد.

آقای غنی در ادامه گفت که کمیته تدارکات به هدف مبارزه با فساد تا کنون ۹۰۰ قرارداد را بررسی کرده‎است.

رئیس جمهور افغانستان این اظهارات را در حالی مطرح می‎کند که سازمان بین‌المللی شفافیت در گزارش سال ۲۰۱۶ اش گفته‎است که این کشور در بخش مبارزه با فساد پیشرفت کرده‎است.

بر اساس این گزارش اکنون افغانستان در جمع ۱۶۹ کشور فاسد جهان شامل است که در سال ۲۰۱۵ افغانستان از آخر دومین کشور آغشته با فساد اداری بود اما در سال بعدی، هشتمین کشور دانسته شد.

با آن‌که حکومت افغانستان در بدل کمک‎های جامعه جهانی تعهد بر مبارزه جدی با فساد اداری کرده‎است اما دیده‌بان شفافیت افغانستان می‎گوید که حکومت این کشور به تعهداتش در زمینه به‌گونه کامل عمل نکرده‎است.

محمد اشرف غنی از جامعه جهانی به‌خصوص از اتحادیه اروپا خواست تا در خصوص برگشتاندن پول‎های سیاه خارج شده از افغانستان آنان را کمک کنند.

آقای غنی گفت که مبارزه با فساد در اولویت کار حکومت قرار دارد اما تأکید کرد که از بین رفتن فساد به‌طور کامل در افغانستان نیاز به ۱۰ تا ۲۰ سال دارد.

درین حال فرانس مایکل ملیبن نماینده اتحادیه اروپا در افغانستان از وجود فساد در این کشور ابراز نگرانی کرده تأکید نمود که به همکاری‌های‌شان در این زمینه با حکومت افغانستان دوام خواهند داد.

سیدی: اصلاً درین زمینه اراده بسیار مهم است.
سیدی: اصلاً درین زمینه اراده بسیار مهم است.

از سوی هم سید قیاس سیدی یکی از آگاهان اقتصادی می‎گوید که حکومت برای از بین بردن فساد در افغانستان اراده قوی ندارد.

وی افزود:

"اصلاً درین زمینه اراده بسیار مهم است در افغانستان هرچه را که مشاهده می‎کنیم در حد یک شعار است و زمانی عمل نباشد و شعار باشد این مبارزه نتیجه نمی‎دهد چون در این‌جا قانون مجازات و مکافات نیست دزد هم صدا می‎زند که دزد را بگیرید و متضرر هم می‎گوید که دزد را بگیرید."

آقای سیدی گفت که به‌میان آمدن ادارات جدید به هدف مبارزه با فساد مشکلات را در زمینه بیشتر ساخته‎است.

وی از حکومت خواست تا با در نظرداشت اصل مجازات و مکافات مبارزه علیه فساد را جدیت بخشد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG