لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۰

مقام‌های افغان و پاکستانی در مورد قریه‌های مورد نزاع ملاقات کردند


مقام‌های افغان و پاکستانی روز دوشنبه از قریه‌های در ولسوالی سپین‌بولدک کندهار دیدن کردند که در چند روز گذشته شاهد درگیری نیرو‌های امنیتی دو کشور بودند.

سخنگوی والی کندهار می‌گوید، جنرال محمد انور انبیا قوماندان پولیس سرحدی کندهار با جنرال ندیم قوماندان قول اردوی پاکستان روی این گفت‌وگو کردند که قریه‌های مورد نزاع به کدام کشور تعلق دارند.

پاکستان می‌گوید، بر اساس نقشه گوگل "Google Map" سرنوشت این قریه‌ها روشن خواهد شد اما جانب افغانستان این ادعا را رد می‌کند.

مقام‌های سرحدی افغانستان و پاکستان، برای حل اختلاف و درگیری‌های اخیر در قریه‌های لقمان و نظر در امتداد خط دیورند، دیروز "دوشنبه" با هم گفت‌وگو کردند.

این دو قریه از روز جمعه به این‌سو شاهد درگیری‌های مسلحانه میان نیرو‌های سرحدی دو کشور بوده‌است.

جنگ زمانی آغاز شد که پاکستان تصمیم داشت در این منطقه سرشماری کند و آن‌جا‌ها را جز از خاک خودش بشمارد.

افغانستان می‌گوید این مناطق مربوط ولسوالی سپین‌بولدک ولایت کندهار می‌شوند.

به دنبال درگیری‌های روز جمعه، تا هنوز دو نشست میان قوماندانان سرحدی افغانستان و پاکستان برگزار شده اما تا هنوز راه حل برای این اختلاف پیدا نشده‌است.

صمیم خپلواک سخنگوی والی کندهار به رادیو آزادی گفت، دیروز بار دیگر مقام‌های سرحدی دو کشور به قریه لقمان رفتند تا ساحه را از نزدیک ببینند و در مورد آن گفت‌وگو کنند.

صمیم خپلواک سخنگوی والی کندهار

وی افزود:

"جنرال محمد انور انبیا قوماندان پولیس سرحدی کندهار با جنرال ندیم قوماندان نیرو‌های سرحدی پاکستان به مناطق رفتند که در آن‌جا‌ها درگیری شده بود. منطقه لقمان از نزدیک دیده شد و گزارش در این مورد از سوی ولایت کندهار به مرکز فرستاده می‌شود. هر هدایتی که از مرکز برای ما داده شد و یا توافقی صورت گرفت، اداره محلی بر اساس آن اقدام می‌کند."

در این میان مقام‌های پاکستانی به رسانه‌های غربی گفته‌اند که هر دو کشور برای تثبیت ادعا‌های خود، از نقشه گوگل "Google Map" کار می‌گیرند.

یک مقام امنیتی پاکستان که نامش گرفته نشده به خبرگزاری فرانس پریس گفته که اداره‌های سروی جیولوجی دو کشور مأمورین خود را به مناطق مورد نزاع فرستاده‌اند که آن‌ها نیز از نقشه گوگل استفاده می‌کنند.

یک مقام دیگر پاکستان در کویته تائید کرده که افغانستان و پاکستان روی سروی از جانب گوگل راضی شده‌اند.

اما سخنگوی والی کندهار در صحبت با رادیو آزادی این خبر را رد کرد و گفت، تا حالا بحث توافق بر اساس نقشه گوگل مطرح نشده‌است.

وی افزود:

"تا هنوز این موضوع مطرح نشده و ما هم در جریان نیستیم. صرف زمانی‌که درگیری صورت گرفت، مناطق از سوی هر دو جانب دیده شده تا چگونگی موضوع روشن شود."

صمیم خپلواک این ادعای مقام‌های پاکستانی را نیز رد کرد که گویا اداره نفوس‌شماری آن‌کشور، دوباره سرشماری را در قریه‌های لقمان و نظر ولسوالی سپین‌بولدک آغاز کرده‌اند.

مقام‌های پاکستانی دیروز گفتند که سرشماری در هر دو قریه آغاز شده‌است.

در نتیجه درگیری‌های روز جمعه میان نیرو‌های افغان و پاکستانی در این منطقۀ خط دیورند، حدود ده تن کشته شدند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG