لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۲۳

فیروز: در هر ۲ ساعت یک مادر افغان به علت اختلال حاملگی از بین می‌رود


عکس جنبه تزئینی دارد/ آرشیف
عکس جنبه تزئینی دارد/ آرشیف

وزیر صحت عامه افغانستان می‎گوید، در هر دو ساعت یک مادر در این کشور جان خود را از دست می‌دهد و این نگران کننده‎است.

فیروزالدین فیروز می‎گوید، میزان بلند مرگ و میر مادران به علت اختلالات حاملگی، برای این وزارت نگران کننده‎است.

آقای فیروز که روز سه شنبه در مراسم بزرگذاشت از روز جهانی قابله‎ها در کابل سخن می‎زد، تأکید کرد که برای کاهش مرگ و میر مادران شمار قابله‎های حرفه‌یی در ولایات افزوده خواهد شد.

فیروز: این مادران جان خود را به علت اختلالات حاملگی از دست می‎دهند.
فیروز: این مادران جان خود را به علت اختلالات حاملگی از دست می‎دهند.

وی افزود:

"مرگ و میر مادران در افغانستان هنوز هم رقم بالایی دارد، یعنی هنوز هم یک مادر در هر دو ساعت در این کشور جان خود را به علت اختلالات حاملگی از دست می‎دهد، نقش قابله‎ها در این زمینه بسیار عمده و اساسی است در این بخش در مقایسه به سال گذشته کارهای زیادی شده‎است، اما برای کاهش مرگ مادران به کار بیشتری نیاز است."

سال گذشته وزارت صحت عامه افغانستان گفته بود که ۴۸ درصد خانم‌ها در مراکز صحی ولادت می‌کنند و ۳۳ درصد آنان هنوز هم به خدمات اساسی صحی دسترسی ندارند.

این وزارت هم‌چنین گفته‎است که ۴۰ درصد خانم‌ها و ۵۰ درصد کودکان دچار کم‌خونی‌ و ۹۵ درصد خانم‌ها به کمبود ویتامین دی دچار‌ اند.

این وزارت با آن‌که امسال از پیشرفت‎ها و رسیدگی‎های جدی به مادران و کودکان سخن می‎زند، اما می‎گوید، در هر دو ساعت مرگ یک مادر نگرانی جدی است که باید به آن پایان داده شود.

وزارت صحت عامه افغانستان، عدم رعایت فاصله دو سال میان ولادت‌ها را یکی از علت‌های اساسی مرگ ‌و ‌میر مادران و کودکان می‎گوید.

با این همه، دولت افغانستان با جامعه جهانی تعهد کرده که تا سال ۲۰۲۰، میزان مرگ‌ و ‌میر خانم‎های که سن‌شان ۱۵ تا ۱۹ سال است را کاهش دهد.

وزیر صحت عامه می‎گوید، پایان دادن به این چالش نیاز به حرفه‌یی سازی و افزایش قابله‎ها در این کشور دارد، اما شماری از نمایندگان مردم در ولسی جرگه می‎گویند، به علت نا امنی‎ها و یا بی‌توجهی دولت افغانستان، دسترسی زنان در ولسوالی‎ها به خدمات صحی کمتر است.

یک شفاخانه در افغانستان
یک شفاخانه در افغانستان

حاجی سخی مشوانی یکی از اعضای این جرگه می‎گوید، در برخی ولایات یک شفاخانه موجود است و زنان از مناطق دور دست حتی ساعت‎ها راه را برای رسیدن به این شفاخانه می‎پیمایند.

وی افزود:

"یک خواهر مجبور است سه ساعت راه را بگذراند تا به شفاخانه مرکز ولایت برسد، ما این مشکلات را با مقام‎ها در مرکز به‌خصوص با جناب وزیر شریک ساخته ایم و صدای مردم را حتی به رئیس جمهوری رسانیده‎ایم، اما چنانچه هنوز ما در ولسوالی‎ها کلینیک نداریم و اگر است داکتر در آن موجود نیست."

وزارت صحت عامه افغانستان نیز بخشی از این چالش‎ها را می‎پذیرد و می‎گوید، بسیاری از قابله‎ها برای رفتن به ولایات حاضر نمی‎شوند که این خود یک چالش و محدود شدن دسترسی زنان به خدمات صحی است.

درین حال داکتر بنیت نماینده «UNFPA» یا صندوق جمعیت سازمان ملل، می‎گوید که برای کاهش مرگ و میر مادران در افغانستان کمک‎های این سازمان با این کشور همچنان ادامه خواهد داشت.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG