لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۶

ولسی جرگه: در ۹ ولایت افغانستان وظیفه اردو را پولیس اجرا می‌کند


کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه می‎گوید، در ۹ ولایت افغانستان نیروهای اردوی ملی حضور ندارند.

این کمیسیون می‎گوید، بیشترین عملیات برای نابودی تروریستان از سوی نیروهای پولیس ملی در ولایات به پیش برده می‎شوند زیرا به‌گفته این کمیسیون، در بسیاری از بخش‎های این ولایات نیروهای اردوی ملی حضور ندارند.

رئیس این کمیسیون روز چهار شنبه در نشست عمومی این جرگه گفت، بررسی‎های آنان از اوضاع امنیتی نشان می‎دهد که نیروهای امنیتی بر تجهیزات سنگین و مدرن و نیز رهبری درست عملیات‎ها نیاز جدی دارند.

میرداد نجرابی گفت، هیئتی که از سوی این کمسیون برای بررسی اوضاع امنیتی کشور گماشته شده بود، دریافته‎است که در بسیاری از بخش‎های حساس و مهم ولایات نیروهای اردوی ملی نرسیده‎اند.

نجرابی: در ۹ ولایت و ۱۴۶ ولسوالی نیروهای اردوی ملی حضور ندارند.
نجرابی: در ۹ ولایت و ۱۴۶ ولسوالی نیروهای اردوی ملی حضور ندارند.

وی افزود:

"بخش عمده و اساسی عملیات از سوی نیروهای پولیس و نیروهای ویژه به پیش برده می‎شود، در ۹ ولایت و ۱۴۶ ولسوالی نیروهای اردوی ملی حضور ندارند، تجهیزات مطابق وظیفه در تشکیلات گنجانیده نشده‎اند و موجودیت تجهیزات سنگین در تشکیل پولیس و نیروهای امنیتی، برای اجرای وظایف کافی نیست."

کمیسیون امنیت داخلی ولسی جرگه می‎گوید، گزارش گرد آورده شده از اوضاع امنیتی ولایات شمال، شمال‌شرقی، جنوب و جنوب غربی، با نهادهای سه‌گانه امنیتی در میان گذاشته‎است و گفت‌وگوها در این باره نیز صورت گرفته‎است.

در گزارش آمده‎است که مخالفین مسلح حکومت از آغاز سال روان بالای نیرو های امنیتی ۳۶۳ حمله را انجام داده‎اند.

در گزارش این کمیسیون همچنان آمده که این حملات در ولسوالی زیباک و اشکاشم بدخشان، درقد و خواجه بهاوالدین تخار، قلعه‌زال و خان‌آباد کندز و همچنان در ولسوالی‎های اچین، نازیان و مامند دره ننگرهار در یکسال گذشته صورت گرفته، اما نیروهای افغان این حملات را عقب زده‎اند.

این سخنان در حالی مطرح می‎شود که به تازگی ولسوالی قلعه‌زال کندز و ولسوالی زیباک بدخشان به‌گفته نماینده‌گان مردم در ولسی جرگه بدست طالبان سقوط کرده‎اند.

رادمنش: ما ۱۸ عملیات را پلان کرده ایم.
رادمنش: ما ۱۸ عملیات را پلان کرده ایم.

وزارت دفاع افغانستان می‎پذیرد که در سال روان تحرکات گروه‎های مخالف مسلح دولت در برخی مناطق بیشتر شده، اما می‎گوید این تحرکات به معنی ضعف نیروهای اردوی ملی نیست و برای سرکوب این گروه‎ها تدابیر بیشتر گرفته شده‎است.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت:

"عملیات را که ما پلان کرده‎ایم به ۱۸ عملیات می‎رسد و این عملیات برای حفظ حاکمیت ملی و تمامیت ارضی ادامه دارد و در هر جای که تصور حضور دشمن بوده، ما علیه آن‎ها اقدام کرده‎ایم، در ولسوالی‎های که ما قبلاً حضور نداشتیم حالا به آن‌جاها رسیدیم."

وزارت دفاع همچنان می‎گوید، تنها طالبان در برابر حکومت افغانستان نمی‎جنگند بلکه، گروه‎های شناخته شده تروریستی دیگر همسایه نیز وارد جنگ افغانستان شده‎اند.

پیش از این رئیس جمهور غنی نیز گفته بود که جنگ افغانستان جنگ منطقوی است.

آقای غنی از کشورهای منطقه و جامعه جهانی خواسته‎است تا در جلوگیری از این جنگ با نیروهای افغان همکاری کرده، ورنه به‌گفته وی ادامه این جنگ از افغانستان به منطقه نیز گسترش خواهد یافت.

گزارش: نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG