لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۰۸

نگرانی شماری از احزاب در مورد وضعیت امنیتی و سیاسی افغانستان


وضعیت جاری سیاسی و امنیتی در کشور برخی رهبران احزاب سیاسی و مقامات حکومت پیشین را نگران ساخته‎است.

این چهره‎های مطرح سیاسی افغانستان می‎گویند، افغان‎ها می‎توانند با پذیرفتن وحدت ملی راه حلی را برای مشکلات کنونی کشور جستجو نمایند.

رهبر حزب وحدت اسلامی می‎گوید، برخی حلقات در افغانستان تلاش برای نفاق افگنی‎های سیاسی، مذهبی و قومی دارند اما هیچ‌گاهی به هدف شوم‌شان کامیاب نمی‎شوند.

با آنکه آقای خلیلی از شخص و یا حلقه نام نبرد روز پنجشنبه در نشست که از سوی حزب وحدت اسلامی در خیمه لوی جرگه برگزار شده گفت، ​چهره‎های مطرح سیاسی هم باید در وحدت مردم نقش ایفا نمایند.

خلیلی: دشمن در کمین است.
خلیلی: دشمن در کمین است.

وی افزود:

" دشمن در کمین است که چگونه وحدت و همدلی مردم افغانستان را بشکند و روزی‎که وحدت و همدلی مردم افغانستان یا به شکل قومی و مذهبی و یا هم به شکل سیاسی و حزبی‌اش به تفرق کشانیده شد آن روز، روز پیروزی دشمن و شکست ما است."

در عین حال صبغت‌الله مجددی رهبر پیشین جهادی در این نشست گفت، افغانان در طول تاریخ در فضای برادری زندگی کرده‎اند و حالا هم باید به هیچ فردی اجازه ندهند میان آنان نفاق‌افگنی نماید.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین کشور یکی از سخنرانان دیگر این نشست بود. وی در سخنرانی‌اش گفت، ملت افغانستان از حالت بسیار نازک و سخت می‎گذرد و باید در چنین حالت از حوصله کار گرفته شود.

رهبران افغان همیشه در سخنرانی‌هایشان مردم را به وحدت و یکپارچگی دعوت کرده و تأکید کرده‎اند که با توجه به وضعیت سیاسی و امنیتی در کشور همه گروه‎های سیاسی به‌خاطر آینده مطمئن زیر یک چتر جمع شوند.

اما این صداهای آنان با انتقادات بالای حکومت وحدت ملی همراه شده‎است.

داوودزی: خطوط کسری را دوباره تازه ساختند.
داوودزی: خطوط کسری را دوباره تازه ساختند.

محمد عمر داوودزی وزیر داخله پیشین انتقاد کرده گفت که حکومت فعلی توانایی مدیریت بحران جاری در کشور را ندارد.

به‌گفته آقای داوودزی، تقسیم پست‎های دولتی میان اقوام وحدت ملی را متضرر می‎سازد.

او افزود:

"آیا بر اساس حزبی و قومی تقسیم نکرده‎اند ارگان‎های امنیتی را که ارگان‎های مسلکی است که از خود قانون و مقررات دارد ولی بر اساس سیاسی شدن در این دو سال گذشته و حتی به خطوط قومی تقسیم شد و همان خطوط کسری را دوباره تازه ساختند."

اما ریاست اجرائیه حکومت افغانستان این مسئله را نمی‎پذیرد که گویا نهادهای امنیتی میان اقوام و احزاب سیاسی تقسیم شده‎است.

جاوید فیصل معاون سخنگوی این ریاست در صحبت با رادیو آزادی گفت، حکومت از تمام اقوام تشکیل شده و لازم است همه به‌خاطر مؤثریت بیشتر کارها از حکومت وحدت ملی حمایت نمایند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG