لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۶

رئیس پارلمان پاکستان گفت‌وگوها با مقامات افغان را مثبت خواند


هیئت پارلمان پاکستان که به کابل آمده می‌گوید، خواست مقام‌های افغان را به‌گونه جدی با مقام‌های پاکستان شریک خواهند کرد.

این هیئت می‌گوید، دیدار و گفت‌وگوهای که با مقام‌های افغان صورت گرفته، مثبت بوده و نتایج خوبی به همراه خواهد داشت.

ایاز صادق رئیس پارلمان پاکستان روز یکشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت، برای مبارزه مؤثر با تروریزم و کنترول وضعیت جاری به همکاری مشترک و روابط دوستانه نیاز است.

ایاز صادق: نشست‌های موثر و خوبی داشتیم، ما در این باره صحبت کردیم که دو طرف با فکر مثبت برای به دست آوردن اهداف کار کنیم .
ایاز صادق: نشست‌های موثر و خوبی داشتیم، ما در این باره صحبت کردیم که دو طرف با فکر مثبت برای به دست آوردن اهداف کار کنیم .

وی گفت:

"نشست‌های مؤثر و خوبی داشتیم، ما در این باره صحبت کردیم که دو طرف با فکر مثبت برای به دست آوردن اهداف کار کنیم و آن اهداف این است که به‌گونه مشترک با تروریزم مبارزه کنیم، روابط خوب اقتصادی داشته باشیم و به چشم خواهر و برادر به هم‌دیگر ببینیم."

آقای صادق می‌گوید، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین در دیدار با آنان وعده کرده‌است که به زودی به پاکستان سفر می‌کند.

هیئت پارلمان پاکستان شامل ۱۳ تن می‌شود که در میان‌شان نماینده‌های احزاب پاکستان نیز حضور دارند.

هدف این سفر، بیشتر از بین بردن اختلاف‌های کنونی در روابط کابل و اسلام‌آباد گفته شده‌است.

هیئت پاکستانی که به کابل سفر کرده تا حال با هیئت اداری هر دو مجلس شورای ملی، رئیس جمهور و رئیس اجرائیه و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین دیدار و گفت‌وگو کرده‌است.

این هیئت در حالی به کابل سفر می‎‌کند که افغانستان در سال‌های اخیر مبنی بر عدم همکاری پاکستان برای مبارزه با تروریزم، انتقاد کرده‌است.

اما مقام‌های پاکستانی گفته‌اند، با استفاده از تمام امکانات برای از بین بردن مراکز تروریستی در خاک‌شان، اقدام کرده‌اند.

در همین حال ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، امیدواری‌ها این است که چنین سفر و نشست‌ها، میان دو کشور فضای اعتماد و همکاری را به میان بیاورد.

شاه‌حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، انتظار این است تا هیئت پارلمان پاکستان این پیام حکومت افغانستان را به مقام‌های کشور شان برساند که باید به وعده‌های شان که در چندین نشست داده شده، عمل شود.

مرتضوی: انتظار ما این است که این پیام را نمایندگان پارلمان پاکستان به مسئولان دولتی شان انتقال دهند که به وعده های‌شان عمل کنند.
مرتضوی: انتظار ما این است که این پیام را نمایندگان پارلمان پاکستان به مسئولان دولتی شان انتقال دهند که به وعده های‌شان عمل کنند.

اوی گفت:

"انتظار ما این است که این پیام را نماینده‌گان پارلمان پاکستان به مسئولان دولتی‌شان انتقال دهند که تعهدات که در نشست‌های سه جانبه و چند جانبه داشتند، به آن تعهدات عمل شود."

در عین وقت شماری از کارشناسان سیاسی می‌گویند، این‌گونه سفرها بیشتر نمایشی است و نمی‌تواند مانع اهداف منفی پاکستان در قبال افغانستان شود.

حمید عزیزی یکی از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفته‌است، پاکستان در حال حاضر با انجام دادن بازی چند پهلو وقت را ضایع می‌کند و در تلاش این است تا فشار ها را بر حکومت افغانستان بیشتر کند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG