لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۲

دفتر حامد کرزی گزارش‌ها در مورد سرمایه‌گذاری وی در دبی را تکذیب کرد


حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان
حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان

به دنبال نشر گزارش روزنامه انگلیسی دیلی میل مبنی بر این‌که حامد کرزی یکی از امپراطوران مالی دبی است، دفتر رئیس جمهور پیشین افغانستان می‌گوید، حامد کرزی در داخل و خارج کشور، سرمایه‌گذاری نکرده‌است.

محمد یوسف سها مسئول بخش مطبوعات دفتر حامد کرزی روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی، گزارش روزنامه دیلی میل را به دور از واقعیت خواند.

آقای سها می‌افزاید:

"یک گزارش به دور از واقعیت و کاذب است، رئیس صاحب (حامد کرزی) هیچ سرمایه‌گذاری در داخل و خارج از کشور ندارد، رسانه‌های که این‌گونه گزارش‌ها را نشر کرده‌اند و اگر شما به ارقام ارائه شده در آن توجه کنید دیده می‌شود که ارقام ضد و نقیض است و این خود نمایانگر این است که این موضوع واقعیت ندارد."

روزنامه انگلیسی دیلی میل در گزارش‌اش حامد کرزی را به فساد متهم کرده و نوشته است که ارزش جایداد های مربوط به خانواده حامد کرزی در دبی به ۹۰ میلیون پوند انگلیسی می‌رسد.

گزارش مشابه در باره دارایی‌های حامد کرزی پیش از این هم منتشر شده بود.

در سال ۲۰۱۶ روزنامه «پیپل ویت مانی» ده سیاست‌مدار پُر درآمد جهان را معرفی کرده‌بود که حامد کرزی در این رده‌بندی، در جایگاه اول قرار داشت.

هرچند ادعای روزنامه دیلی میل در باره دارایی‌های حامد کرزی تا هنوز ثابت نشده اما حکومت وی در افغانستان با چالش‌ها و ادعا های فساد گسترده مالی روبه‌رو بوده‌است.

از قضیه ورشکست شدن کابل بانک در پی فساد مالی می‌توان به عنوان یکی از نمونه‌های بارز فساد در حکومت حامد کرزی نام برد که در این قضیه محمود کرزی، برادر رئیس جمهور پیشین نیز متهم خوانده شده بود.

در همین حال اداره عالی مبارزه با فساد اداری افغانستان می‌گوید، هیچ سندی وجود ندارد که ادعای روزنامه دیلی میل مبنی بر سرمایه‌گذاری حامد کرزی در دبی را ثابت کند.

سید حسین فخری رئیس این اداره روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، حامد کرزی در سال ۲۰۰۹ میلادی مبلغ ۱۵ هزار و ۶ صد و ۳۵ یورو در حساب بانکی‌اش داشت که این مبلغ در اواخر حکومت‌اش به‌گفته آقای فخری به کمتر از ۱۴ هزار یورو کاهش یافت.

سید حسین فخری رئیس اداره عالی مبارزه با فساد اداری افغانستان
سید حسین فخری رئیس اداره عالی مبارزه با فساد اداری افغانستان

وی گفت:

"نظر به سندی که نزد ما وجود دارد و این مربوط کمرز بانک جرمنی می‌شود، آقای کرزی به تاریخ ۳۱/۸/۲۰۱۶ مبلغ ۱۳ هزار و ۹ صد و ۲۱ یورو در حساب بانکی‌اش داشته و بیشتر از این در فورم‌شان کدام دارایی ثبت نشده‌است."

به‌گفته وی، بررسی‌های که از طریق استخبارات بانکی، شاروالی‌ها، ترافیک و املاک صورت گرفته، معلومات اضافی در باره دارایی‌های حامد کرزی به دست نیامده‌است.

رئیس ادارۀ عالی مبارزه با فساد اداری همچنان گفته‌است، مردم نیز در باره دارایی‌های رئیس جمهور پیشین به این اداره، مورد خاص را گزارش نداده‌اند.

گزارش: نصرت پارسا

XS
SM
MD
LG