لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۲

مهمترین موضوعات بحث در ملاقات رهبران ترکیه و امریکا چه خواهند بود؟


قرار است امروز سه شنبه رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان با رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ در واشنگتن ملاقات نماید.

دو رهبر در این ملاقات در مورد یک سلسله مسایل دو جانبه از جمله جنگ سوریه صحبت خواهند کرد.

رهبر ترکیه ممکن است بر رئیس جمهور امریکا فشار وارد نماید تا این کشور از دادن اسلحه به گروه کردها در سوریه دست بکشد.

امریکا تصمیم گرفته‎است به یک گروه کردها که علیه رژیم بشار الاسد و همچنان علیه گروه داعش در سوریه می‎جنگند کمک نظامی برساند، اما ترکیه ادعا می‎کند که این گروه با حزب کارگران کردستان ارتباط دارد که انقره آن را یک گروه تروریستی می‎خواند.

نظر به گزارش‎ها رجب طیب اردوغان یکبار دیگر از رئیس جمهور ترمپ تقاضا خواهد کرد که رهبر مذهبی ترکیه فتح الله گولن را که در امریکا مستقر می‎باشد به ترکیه بسپارد.
نظر به گزارش‎ها رجب طیب اردوغان یکبار دیگر از رئیس جمهور ترمپ تقاضا خواهد کرد که رهبر مذهبی ترکیه فتح الله گولن را که در امریکا مستقر می‎باشد به ترکیه بسپارد.

دو رهبر در یک زمانی با هم ملاقات می‎کنند که دیپلوماسی جهانی در رابطه با جنگ سوریه بسیار پیچیده و دشوار شده‎است.

هرچند ترکیه و امریکا در این جنگ پهلوی هم قرار دارند و با رژیم بشالار الاسد مخالفت می‎کنند، اما در بعضی ساحات اختلاف هم بین آن‎ها دیده می‎شود.

علاوه بر اختلاف نظرها بعضی مشکلات دیگری هم بین دو کشور وجود دارد که در اجلاس امروزه به آن‎ها تمرکز خواهد شد.

نظر به گزارش‎ها رجب طیب اردوغان یکبار دیگر از رئیس جمهور ترمپ تقاضا خواهد کرد که رهبر مذهبی ترکیه فتح‌الله گولن را که در امریکا مستقر می‎باشد به ترکیه بسپارد.

حکومت اردوغان ادعا می‎کند آقای گولن در کودتای نافرجام سال گذشته در ترکیه دست داشت.

اردوغان همچنان در مورد سرنوشت رضا ضراب تاجری که تابعیت دوگانه ترکیه و ایران را دارد و اکنون در یک زندان امریکا بسر می‎برد، صحبت خواهد کرد.

ترکیه خواهان رهایی این تاجر و دور شدن تحریم‎ها علیه او می‎باشد.

رئیس جمهور اردوغان که قرار است به وقت کابل ساعت ۹ شب یعنی ۱۲ و ۳۰ دقیقه چاشت در واشنگتن در قصر سفید با رئیس جمهور ترمپ ملاقات کند برای رهایی ضراب سعی خواهد کرد.

ضراب به این متهم است که از تحریم‎های امریکا علیه ایران سرپیچی کرده و در معاملات با سپاه پاسداران و دیگر جناح‎ها در ایران به‌حیث میانجی کمک کرده‎است.

قرار معلوم شاروال سابق نیویارک جولیانی هم در ملاقات ماه فبروری با ترمپ خواسته‎است که ضراب را در یک پروسه دیپلوماتیک از زندان رها نماید.

استاد پوهنتون جورچ میسن احمد یایلا که سابق در ترکیه سارنوال بود در نشریه دیپلوماسی در همین هفته نوشته است اردوغان به‌خاطر خواهان آزادی ضراب می‎باشد که در معاملات وی حکومت ترکیه هم دخیل بوده و ترکیه می‎خواهد این دوسیه بسته شود زیرا به‌گفته او اردوغان این را می‎داند که اگر ضراب از زندان رها نشود در محکمه شاید بر علیه وی شهادت بدهد.

به‌گفته یایلا امکان دارد ترکیه برای حل این مشکل در رابطه با اجاره قرارگاه نظامی انجیرلیک در جنوب ترکیه با امریکا تفاهم کند و از این طریق بر آقای ترمپ فشار وارد نماید.

XS
SM
MD
LG