لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۴

گزارش‌ها: ترمپ خواهان توقف تحقیقات در مورد فلین از رئیس "FBI" شده بود


دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا و جیمز کومی رئیس سابق اداره «اف. بی. آی» امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا و جیمز کومی رئیس سابق اداره «اف. بی. آی» امریکا

بر اساس گزارش روز سه شنبۀ هفتۀ جاری رسانه‌های امریکا، دونالد ترمپ رئیس جمهور این کشور تلاش کرده‌است تا از تحقیقات «اف. بی. آی» در مورد مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده جلوگیری کند و به رئیس سابق «اف. بی. آی» جیمز کومی گفته‌است، تحقیقات را در مورد مایکل فلین متوقف سازد.

در این گرارش‌ها آمده‌است که دونالد ترمپ رئیس جمهور این‌کشور فقط چند روز بعد از آن‌که به‌حیث رئیس جمهور به کارش آغاز کرد، در جریان ملاقات با آقای کومی تلاش کرده‌است تا از تحقیقات این اداره در مورد ارتباط مایکل فلین مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده با روسیه، جلوگیری کند.

بر اساس گزارش روزنامۀ نیویارک تایمز، آژانس‌های خبری رویترز و اسوشیتد پرس، دونالد ترمپ این تقاضا را از جیمز کومی یک روز بعد از سبکدوش ساختن مایکل فلین از پُست مشاور امنیت ملی امریکا در ماه فبروری در جریان صرف غذای شام مطرح کرده‌است.

جیمز کومی که در هفتۀ گذشته توسط دونالد ترمپ از وظیفه‌اش به حیث رئیس اداره تحقیقات فدرال امریکا (اف. بی. آی) سبکدوش گردید، یک یادداشت را در مورد تقاضای دونالد ترمپ در زمینه صرف نظر کردن از تحقیقات در مورد ارتباط مایکل فلین مشاور سابق امنیت ملی ایالات متحده با روسیه نوشته است.

قانونگذاران امریکایی و کارشناسان حقوقی این حرکت رئیس جمهور را اگر صورت گرفته باشد، ممانعت از عدالت و یک عمل جنایی می‌دانند.

قصر سفید در یک عکس‌العمل فوری مسئلۀ تقاضای دونالد ترمپ از جیمز کومی در مورد صرف نظر کردن از تحقیقات در مورد مایکل فلین را رد کرد‌است.

قصر سفید، گزارش‌ها در مورد یادداشت رئیس سابق ادارۀ «اف. بی. آی» را در این مورد نیز غیر واقعی خوانده‌است.

ولی آژانس خبری اسوشیتد پرس گزارش داده‌است که جیمز کومی جریان صحبت‌اش را با دونالد ترمپ در چندین یادداشت جداگانه مستند ساخته است.

جیمز کومی رئیس سابق ادارۀ FBI امریکا
جیمز کومی رئیس سابق ادارۀ FBI امریکا

جیمز کومی حاضر است که در مورد تجربه‌اش با دونالد ترمپ شهادت دهد و علاقه‌مند است این کار را به‌طور علنی انجام دهد.

این گزارش‌ها، بعد از یک هفته تنش‌های پس از سبکدوشی جیمز کومی در قصر سفید و ملاقات اخیر دونالد ترمپ با سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه که بر اساس گزارش‌ها دونالد ترمپ اطلاعات محرم اخذ شده از یک متحد امریکا را در اختیار وی گذاشته است، نشر می‌شود.

قصر سفید این اتهامات را رد کرده‌است.

اعضای حزب دموکرات در کانگرس امریکا در مورد این گزارش‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.

اعضای جمهوری‌خواه در کانگرس امریکا نیز با ابراز نگرانی در این مورد گفته‌اند که می‌خواهند یادداشت‌های جیمز کومی را ببینند که گزارش‌ها بر اساس آن داده شده‌اند.

XS
SM
MD
LG