لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۴

ولسی جرگه: حکومت و احزاب برای نا امنی‎های کنونی راه حل مشترک دریابند


عکس از حمله امروزی بر رادیو تلویزیون ملی در ننگرهار
عکس از حمله امروزی بر رادیو تلویزیون ملی در ننگرهار

ولسی جرگه افغانستان از حکومت و احزاب سیاسی می‎خواهد برای مشکلات و نا امنی‎های کنونی راه حل مناسبی را به‌گونه مشترک دریابند.

اعضای این جرگه روز چهارشنبه در نشست عمومی این جرگه با ابراز نگرانی از نا امنی‎های اخیر در کشور روی تجهیز نیروهای امنیتی در ولسوالی‎های نا امن و گسترش عملیات بر ضد مخالفین مسلح تأکید کردند.

هیئت اداری ولسی جرگه وضعیت امنیتی در این کشور را بحرانی می‎خواند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس این جرگه می‎گوید که وضعیت در افغانستان بحرانی بوده و مدیریت آن یک نیاز جدی است.

ابراهیمی: وضعیت در افغانستان بحرانی بوده و مدیریت آن یک نیاز جدی است.
ابراهیمی: وضعیت در افغانستان بحرانی بوده و مدیریت آن یک نیاز جدی است.

او افزود:

"بلاخره بحران است ما خواهش می‎کنیم که تمام رهبران احزاب باید در همکاری با حکومت افغانستان برای مدیریت بحران که نیاز اساسی مردم افغانستان است و به‌خاطر تأمین وحدت ملی مردم افغانستان همکاری داشته باشند."

اعضای ولسی جرگه گفتند، وضعیت امنیتی در برخی ولایات به‌خصوص در ولایات شمال به‌گونه روزافزون در حال بدتر شدن است.

به‌گفته آنان در کندز، بدخشان، سرپل، بغلان، هلمند، ارزگان، ننگرهار و برخی ولایات دیگر وضعیت امنیتی نگران کننده بوده و حتی برخی مناطق و ولسوالی‎ها به دست مخالفان مسلح سقوط کرده‎اند.

شریف بلخابی یکی از اعضای ولسی جرگه می‎گوید که اگر در این رابطه تدابیر لازم گرفته نشود ممکن برخی ولسوالی‎های دیگر نیز از سوی طالبان مسلح تصرف شود.

او افزود:

"وضعیت امنیتی در افغانستان خیلی نگران کننده‎است مخصوصاً در شمال و شمال‌شرق افغانستان و ولایت سرپل ما چندین مرتبه به سکتورهای امنیتی این نگرانی را شریک کردیم یعنی وضعیت امنیتی سرپل خیلی خراب است."

قدیر خروتی یکی دیگر از اعضای ولسی جرگه می‎گوید، در مناطق سرحدی ولسوالی گومل ولایت پکتیکا نیروهای امنیتی که باقی مانده‎اند به‌خاطر دفاع از خاک آماده هستند اما به‌خاطر خنثی کردن حملات مخالفین مسلح تجهیزات و اسلحه کافی ندارند.

وی ابراز امیدواری کرد که مسئولان امنیتی باید در این زمینه همکاری نماید.

رادمنش: تمام جاهای که نیروهای امنیتی افغانستان است ما آن‎ها را اکمال کردیم.
رادمنش: تمام جاهای که نیروهای امنیتی افغانستان است ما آن‎ها را اکمال کردیم.

اما وزارت دفاع افغانستان می‎گوید مناطق مختلفی که با تهدید مخالفین مسلح روبه‌رو اند عملیات نیروهای امنیتی ادامه داشته و دست آوردهای نیز به همراه دارد.

محمد رادمنش معاون سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"تمام جاهای که نیروهای امنیتی افغانستان است ما آن‎ها را اکمال کردیم ما همین امروز ۱۸ عملیات را در افغانستان پلان کردیم و ما توانستیم به دشمنان مردم افغانستان تلفات سنگین وارد کنیم و به همین شکل در ولایات سرپل، بادغیس، فاریاب و جوزجان همه فعالیت‎های است که با در نظرداشت کمیت و کیفیت به نفع دولت افغانستان تمام می‎شود."

مقامات وزارت دفاع می‎گویند، عملیات بر ضد مخالفین مسلح در ولایات شمال و شمال‌شرق جریان دارد و در ولسوالی قلعه‌زال در کندز و برخی ولسوالی‎های ولایت بدخشان که با تهدید مخالفین مسلح روبه‌رو بودند، وضعیت بهبود یافته‎است.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG