لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۳:۰۰

والی بلخ بر نشست هلیکوپترها در ساحه شورشیان، مهر تائید گذاشت


عطا محمد نور تائید می‌کند که هلیکوپترها داخل خاک افغانستان می‌شوند و با مخالفان مسلح دولت کمک می‌کنند.

در پی افزایش نگرانی‌ها مبنی بر نشست هلیکوپترهای ناشناس در ساحه مخالفان مسلح در افغانستان، والی بلخ بر صحت بودن این نگرانی‌ها مهر تائید می‌گذارد.

وی که در نشستی به مناسبت چهارمین سالروز کشته شدن محمد رسول محسنی رئیس پیشین شورای ولایتی بغلان در کابل سخن می‌زد از کدام کشور مشخص نام نبرد اما گفت که برخی کشورها پالیسی شان را تغییر داده و از طالبان بر ضد داعش استفاده می‌کنند.

نور: از کجا می‌آید اما می‌آید و همگی دیدند که هلیکوپتر پایین می‌شود و موتر سایگل سورا‌ها را کمک می‌کنند.
نور: از کجا می‌آید اما می‌آید و همگی دیدند که هلیکوپتر پایین می‌شود و موتر سایگل سورا‌ها را کمک می‌کنند.

او افزود:

"هلیکوپترهای که ازین پیش قبول نمی‌کردیم اما دوستان ما بچشم دیدند در خلال یک ماه، نمی‌فهمم که ازین طرف دریای امو یا آنطرف‌اش یا آن سوی خط دیورند می‌آید از کجا می‌آید اما می‌آید و همگی دیدند که هلیکوپتر پایین می‌شود و موتر سایگل سورا‌ها را کمک می‌کنند و چیزهای را با خود می‌برند."

این نخستین والی حکومت وحدت ملی نیست که از آمدن هلیکوپترهای ناشناس بر خاک افغانستان سخن می‌زند.

پیش ازین ظاهر وحدت والی سرپل نیز گفته بود، دو بال هلیکوپتر ناشناس در قریه پشت باغ ولسوالی صیاد که تحت کنترول مخالفین مسلح دولت است نشست کرده و به احتمال قوی مخالفین را اکمال کرده‎است.

هفته گذشته باشندگان ولسوالی اشکاشم بدخشان نیز ویدیوهای را شریک ساختند که نشان می‎دهد طیاره‎های روسی در حریم فضایی افغانستان گشت‌زنی می‎کنند.

عبدالرازق آخندزاده ولسوال کجکی هلمند نیز در این آواخر از موجودیت مشاورین روسی در صفوف طالبان مسلح سخن گفته‌است.

اما در مورد ادعاهای فوق هیچ سندی تا اکنون در درسترس نیست.

شماری از اعضای شورای ملی گفته‌اند که روسیه از وضعیت کنونی در افغانستان نگران بوده و تلاش می‌کند تا نفوذ‌ش را درین کشور گسترش دهد.

محمد نذیر احمد زی معاون دوم ولسی جرگه نیز از کمک نظامی روسیه با طالبان سخن زده و گفته‌است که شواهدی نیز در اختیار دارد.

اما تاکنون آقای احمدزی و دیگر مقامات افغان در مورد ادعا های که گویا روسیه با طالبان مسلح کمک‌های نظامی می‌کند، شواهد ارائه نکرده‌اند.

مقامات امریکایی نیز از احتمال کمک نظامی روسیه با طالبان سخن‌زده‌ اند.

مقام‌های روسی پیش از این تماس با طالبان را رد نکرده‌ اما گفته‌اند که این تماس‌ها صرف به هدف تشویق این گروه به مذاکرات صلح است.

وزارت دفاع افغانستان نیز به‌خاطر بررسی ادعا‌های که گویا هلیکوپترهای ناشناس در ساحه مخالفین نشست کرده یک هیئت به شمال فرستاد.

وزیری: درین مورد تحقیق جریان دارد.
وزیری: درین مورد تحقیق جریان دارد.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت هیئت به کابل آمده و یافته‌های شان‌را با ماموریت حمایت قاطع نیز شریک کرده‌است.

او افزود:

"درین مورد تحقیق جریان دارد که روشن شود، طیارات کی آمده یا نیامده و این موضوع با ماموریت حمایت قاطع نیز شریک ساخته شده‌است."

درین حال مجیب الرحمان رحیمی سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان می‌گوید که شواهد درین مورد ندارند اما از شکل گرفتن تنش‌های بین المللی نگران اند.

او افزود:

"تنش‌های در سطح بین‌المللی ایجاد شده که نگرانی‌های را باعث شده که شاید بار دیگر در افغانستان رقابت‌های بین کشورهای بزرگ شکل بگیرد."

از سوی هم محمد نعیم لالی حمید‌زی عضو ولسی جرگه افغانستان از حکومت می‌خواهد که از حقایق مردم را آگاه سازد و نگذارد افغانستان به میدان رقابت‌های جهانی به‌خصوص امریکا و روسیه مبدل شود.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG