لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۵

وزارت دفاع: اگر تخطی فضایی روسیه ثابت شود، اقدام لازم خواهد شد


وزارت دفاع افغانستان می‎گوید اگر گزارش‎ها مبنی بر ارسال کمک به طالبان از طریق هلیکوپترهای ناشناس در سرپل و عبور جیت‎های روسی از مرز در بدخشان ثابت گردد، اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.

این وزارت می‌گوید که در مورد تخطی فضایی در ولایات‌های شمالی کشور و کمک نظامی طالبان مسلح جدی تحقیقات می‌کنند.

وزیری: هرگونه تخطی شده باشد و یا شود در تحقیق ما شامل است.
وزیری: هرگونه تخطی شده باشد و یا شود در تحقیق ما شامل است.

دولت وزیری سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت:​

"هر گونه تخطی شده باشد و یا شود در تحقیق ما شامل است، جنرال افضل امان معاون وزارت دفاع در بدخشان است و برایش وظیفه سپرده شده که این موضوع را از نزدیک دنبال کند و همچنان مراد علی مراد به سرپل و فاریاب رفته تا موضوع را تعقیب کنند و اگر چیزی دریافت شد، اقدام ضروری می‎کنیم."

این اظهارات در حالی مطرح می‎شود که باشنده‌گان ولسوالی اشکاشم بدخشان روز چهارشنبه ویدیوهای را شریک ساختند که نشان می‎دهد طیاره‎های روسی در حریم فضایی افغانستان گشت‌زنی می‎کنند.

در کنار این روز سه شنبه مقام‎های محلی سرپل گفتند که دو بال هلیکوپتر ناشناس در قریه پشت‌باغ ولسوالی صیاد که تحت کنترول مخالفین مسلح دولت است، نشست کرده و به احتمال قوی مخالفین را اکمال کرده‎است.

هیئت وزارت دفاع که به شمال رفته نشست این هلیکوپترها را رد نمی‎کنند اما می‎گویند که درین مورد تحقیق می‎کنند که این کمک و این طیاره مربوط کدام کشور است.

پیش ازین شماری اعضای شورای ملی و باشنده‌گان ولایات شمالی از کمک روسیه و ایران با طالبان سخن زده‎اند.

طالبان مسلح
طالبان مسلح

از سوی هم باری عارض کارشناس نظامی می‎گوید که اگر این تخطی ثابت شود، افغانستان باید در قدم اول از طریق راه‎های سیاسی و ارائه شکایت به شورای امنیت این مشکل را حل کند.

وی افزود:

"اگر این موضوع ثابت شود، دولت می‎تواند دست به برخی اقدامات بزند و این اقدامات بیشتر سیاسی خواهد بود، دولت می‎تواند به شورای امنیت ملل‌متحد شکایت کند و می‎تواند سفیر این کشور را احضار کند و این موضوع را برایش گوشزد کند."

اما وزارت دفاع افغانستان در مورد اقدامات‌اش، آن‎هم پس از آن‎که این موضوع ثابت شود، چیزی نمی‎گوید.

با این همه حکمت‌الله حکمت کارشناس سیاسی می‎گوید که به این تحقیقات دولت باور ندارد زیرا در گذشته بارها در این مورد شکایت صورت گرفته اما حکومت اقدام مؤثری نکرده‎است.

گزارش: نورالله شایان

XS
SM
MD
LG