لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۱

کدام ادارات دولتی، قانون دسترسی به اطلاعات را عملی نکرده‌اند؟


کمیسیون نظارت از دسترسی به اطلاعات می‎گوید اکثر ادارات دولتی به شمول اداره امور ریاست جمهوری در بخش تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات با این کمیسیون همکاری نمی‎کنند.

سید اکرام افضلی رئیس این کمیسیون روز دوشنبه حین ارائه گزارش یکسال گذشته این کمیسیون در خصوص نظارت از ادارات دولتی گفت درین مدت برای بیش از دو هزار کارمند ادارات دولتی در بخش قانون دسترسی به اطلاعات آموزش داده شده‎است.

اما وی گفت که اکثرا ادارات دولتی به شمول اداره امور ریاست جمهوری و وزارت اطلاعات و فرهنگ با این کمیسیون همکاری نداشته و برعکس مشکلات در برابر کارهای این کمیسیون ایجاد کرده‎اند.

افضلی: همکاری نکرده‎اند بلکه در بسیاری موارد برای کمیسیون مشکل ایجاد کرده‎اند.
افضلی: همکاری نکرده‎اند بلکه در بسیاری موارد برای کمیسیون مشکل ایجاد کرده‎اند.

او افزود:

"و این ادارات است که اصلا در قسمت تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات هیچ همکاری نکرده‎اند بلکه در بسیاری موارد برای کمیسیون مشکل ایجاد کرده‎اند این ادارات شامل ریاست عمومی اداره امور ریاست جمهوری، کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی، ولسی جرگه و وزارت اطلاعات و فرهنگ ادارات که ما توقع داریم که حامی ما باشند اما بزرگ ترین چالش را برای ما ایجاد می‎کنند خصوصاً وزارت اطلاعات و فرهنگ."

آقای افضلی همچنان از عدم همکاری وزارت اطلاعات و فرهنگ در بخش استخدام افراد و بودجه این کمیسیون انتقاد کرد.

موصوف وزارت‎های معارف، کار امور اجتماعی، تجارت، معادن و صنایع، مبارزه با مواد مخدر و برشنا شرکت را از ادارتی خواند که همکاری شان درین زمینه اندک بوده‎است.

اما آقای افضلی وزارت احیا و انکشاف دهات را از بهترین وزارت‎های همکار یاد کرده در ضمن گفت که لوی سارنوالی، وزارت سرحدات و قبایل و ریاست تربیت بدنی و سپورت با این کمسیون همکاری خوب داشته‎اند.

کمیسیون نظارت دسترسی به اطلاعات دو سال قبل در چوکات وزارت اطلاعات و فرهنگ به هدف تطبیق قانون دسترسی به اطلاعات، ترویج فرهنگ دسترسی به اطلاعات، و رسیدگی به تقاضاهای مردم ایجاد گردید.

رئیس کمیسیون می‎گوید که در یک سال گذشته مقرره دسترسی به اطلاعات آماده شده برخی طرزالعمل‎ها ساخته شده و در ضمن کار روی تعدیل قانون و طبقه بندی اطلاعات جریان دارد.

خواستیم در مورد نظر وزارت اطلاعات و فرهنگ را داشته باشیم اما مسئولان در آن وزارت از ابراز نظر خوداری نمودند.

از سوی هم ریاست جمهوری افغانستان ادعاهای رئیس کمیسیون نظارت دسترسی به اطلاعات را مبنی برعدم همکاری در بخش اطلاعات و تطبیق قانون نادرست می‎خواند.

آزاد: در یک روز در یک شب اصلاحات آورده نمی‎شود.
آزاد: در یک روز در یک شب اصلاحات آورده نمی‎شود.

نجیب آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور درین مورد به رادیو آزادی گفت:

"در حکومت که با چالش‎ها مواجه‎است در یک روز در یک شب اصلاحات آورده نمی‎شود ما نه تنها در بخش قانون دسترسی به اطلاعات بلکه در بخش مصئونیت خبرنگاران و دیگر قوانین کار می‎کنیم و با تمام جوانب که درین مورد می‎توانند با ما همکاری کنند و مشوره‎ها بدهند همرای شان همکار بوده‎ایم.

وی همچنان تاکید می‎کند که در قسمت شریک ساختن اطلاعات به مردم نیز ریاست جمهوری همکاری خوب داشته و همواره اطلاعات را به موقع با مردم شریک ساخته‎است.

این در حالیست که پیش از این رئیس جمهور افغانستان به تمام ادارت دولتی در مرکز و ولایات دستور داده بود که باید در قسمت ارائه اطلاعات با در نظرداشت محرمیت آن به رسانه‎ها و مردم همکاری نمایند.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG