لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۷

رهبران مذهبی منچستر خواهان حفظ وحدت میان باشنده‌گان این شهر شدند


پس از بمب‌گذاری دوشنبه شب در شهر منچستر بریتانیا که به باور پولیس از سوی سلمان عَبِیدی لیبیایی تبار انجام شده‌است، روابط نژادی منچستر توجه گسترده را به‌خود جلب نموده‌است.

رهبران مذهبی منچستر طی سخنرانی‌های‌شان در کلیسا‌ها، درمسال‌ها و مساجد خواهان حفظ وحدت میان باشنده‌گان این شهر شده از آن‌ها خواسته‌اند تا نگذارند نفرت میان آن‌ها رخنه کند.

اتباع کشورهای مختلف در شهر منچستر زندگی می‌کنند، رستورانت‌های افغانی، پاکستانی و لبنانی در ساحات مختلف این شهر به مشتریان‌شان گزینه خوردن غذا‌های حلال را مهیا می‌کنند.

منچستر تاریخ دیرینۀ برای پذیرش و میزبانی از اتباع کشورهای مختلف دارد که خبرگزاری اسوشیتد پرس بر اساس سرشماری سال ۲۰۱۱ میلادی نفوس مسلمانان درین شهر را حدود هشتاد هزار تن خوانده‌است.

یک از کلیساهای بریتانیا
یک از کلیساهای بریتانیا

​در کنار کلیساها، ده‌ها مسجد نیز در منچستر موجود اند که از نمازگذاران و جلسات مذهبی مسلمانان پذیرایی می‌کنند.

اما به‌گفته اسوشیتد پرس تاکنون روشن نیست که سلمان عبیدی ۲۲ ساله چگونه به افراطیت پیوست، پدر و دو برادر عبیدی پس ازین رویداد از سوی پولیس دستگیر شده‌اند.

گروه موسوم به دولت اسلامی مسئولیت این رویداد را به‌دوش گرفت.

رفان چشتی امام مسجد در شهر منچستر به اسوشیتد پرس گفته‌است که مهاجمان مانند سلمان عبیدی اقلیت کوچکی اند که از تمامی مسلمانان نمایندگی نمی‌کنند.

باشنده‌گان مسلمان منچستر نیز حمله بالای کنسرت موسیقی پاپ را که ۲۲ کشته و ده‌ها زخمی در آن به‌جا ماند، شدیداً محکوم کرده‌اند.

یک گروه از زنان مسلمان به‌ روز چهارشنبه در بیرون مسجد جامع این شهر با روشن کردن شمع‌ها و گذاشتن گل‌های تازه از قربانیان این رویداد یاد کردند و برای آن‌ها دعا خواندند.

نه‌تنها ملا امام‌ها در مساجد منچستر خواهان حفظ وحدت میان مردم درین شهر شدند بلکه در کلیسا‌ها نیز از مردم خواسته شد تا نگذارند نفرت میان پیروان ادیان مختلف این‌شهر رخنه کند.

دو تن از باشنده‌گان شهر منچستر که نام‌هایشان گرفته نشده‌است، در صحبت با خبرگزاری رویترز گفته‌اند:

"ما یک جامعه بسیار نزدیک و سنتی استیم و پیش ازین نیز شاهد رویدادهای بودیم و روحیه خود را به‌خاطر این نوع مسایل از دست نمی‌دهیم."

"وضعیت عاطفی به میان آمده‌است همه با هم نزدیک شده‌اند و روحیه ما بلند است و افتخار می‌کنم که از منچستر استم، امیدوارم که همه چیز دوباره به حالت عادی‌اش برگردد و مردم اجازه ندهند که این رویداد که به پیش آمد بالای زندگی روزمره‌شان تأثیر بگذارد، سعی کنند و نشان دهند که ما یکجا استیم."

شهر منچستر بریتانیا در ۲۶۰ کیلومتری شمال‌غرب شهر لندن واقع است که در حال حاضر حدود ۵۳۰ هزار جمعیت دارد و از مدت طولانی توجه مهاجرین را که به هدف کار به بریتانیا می‌آیند، به خود جلب کرده‌است.

XS
SM
MD
LG