لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۱

داعش مسئولیت حمله انتحاری منچستر انگلستان را به عهده گرفت


ترزا می صدراعظم بریتانیا اظهار می‎دارد دیگر هیچ شکی وجود ندارد که حمله انتحاری شب گذشته یک حمله تروریستی بود و پولیس هویت حمله کننده را شناسایی کرده‎است.

صدر اعظم بریتانیا برای دیدار از محله حادثه به منچیستر رفته‎است.

حمله شب گذشته در استدیوم بزرگ منچیستر زمانی رخ داد که کنسرت سراینده موسیقی پاپ امریکایی آریانا گراندی تازه به پایان رسیده بود و همه می‎خواستند که استدیوم را ترک کنند.

گروه افراطی موسوم به دولت اسلامی مسئولیت این حمله را به عهده گرفته و در رسانه اجتماعی خود گفته‎است که یک سرباز خلافت این حمله را انجام داده و آن‎ها چنین حملات را ادامه خواهند داد.

صدراعظم بریتانیا که بعد از اجلاس اضطراری کابینه کشورش سخن می‎گفت اظهار داشت پولیس و مقامات امنیتی کار می‎کنند تا یک تصویری روشنی را از این حادثه ترسیم کنند.

در این حادثه ۲۲ نفر کشته و ۵۹ نفر زخمی شده‎اند که اکثریت آن‎ها نوجوانان می‎باشند.

صدراعظم بریتانیا گفت این معلوم شده‎است که حمله کننده تنها به محل انفجار رفته ولی پولیس تحقیقات می‎کند که آیا این عمل که یک نفر می‎رود به اتاقی که از اطفال و نوجوانان پر است خود را انفجار می‎دهد کار یک فرد جداگانه است و یا به کدام حلقه منسوب می‎باشد.

به‌گفته خانم می زمان در کار است تا جزئیات معلوم شود.

شاروال منچیستر گفته‎است که هویت حمله کننده شناسایی شده ولی فعلاً آن‎ها تحقیقات را ادامه می‎دهند و نام و جزئیات وی را افشا نکرده‎اند.

یک شاهد عینی گری واکر گفته‎است او حمله کننده را دید که در وقت خروج مردم از استدیوم خلاف موج مردم به‌طرف داخل استدیوم رفته و در اتاقی که اشیای کنسرت به فروش می‎رسند خود را انفجار داد.

شاهدان دیگر می‎گویند که بعد از انفجار در پهلوی اجساد در هر طرف اطاق نت و بولت‎ها دیده می‎شد به این معنی که حمله کننده می‎خواست حتی الامکان تعداد تلفات را بیشتر بسازد.

صدراعظم بریتانیا این حمله را یکی از بدترین حملات تروریستی در کشور خواند.

او گفت:

"این یکی از بدترین حادثات تروریستی که بریتانیا آن را تجربه کرده‎است، می‎باشد این اولین بار نیست که منچیستر چنین یک مصیبتی را تجربه کرده‎اند. این بدترین حمله است که این شهر تجربه می‎کند و بدترین حمله در شمال انگلستان می‎باشد."

به تعقیب این حمله احزاب سیاسی بریتانیا موافقه کردند که مبارزات انتخاباتی را متوقف می‎سازند.

ملکه بریتانیا الیزابت دوم با قربانیان اظهار همدردی کرده و از مردم منچیستر که داخل اقدام شده و کمک‎های بشری را به قربانیان این عمل به‌گفته او وحشیانه رسانده‎اند، قدردانی نمود.

سراینده ۲۳ ساله امریکایی آریانا گراندی که این انفجار در پایان کنسرت وی رخ داد گفته‎است که قلب و احساسش با این عمل جریحه‌دار شده و او نمی‎تواند غم و اندوه خود را با الفاظ بیان کند.

  • معلومات قبلی

گروه افراطی موسوم به دولت اسلامی مسئولیت حمله انتحاری شب گذشته در شهر منچستر انگلستان را به عهده گرفته‌است.

این موضوع در اعلامیه که توسط یکی از اعضای این گروه در رسانه اجتماعی آن به نشر رسید، گفته شده‌است.

در اعلامیه گروه داعش آمده‌است که یک سرباز خلافت در بین مردم مواد انفجاری را گذاشته و این‌گونه حملات ادامه خواهد یافت.

به تعقیب حادثه شب گذشته در استدیوم بزرگ منچستر که ۲۲ نفر در آن کشته شده و ۵۹ نفر زخمی شدند، امروز یک فروشگاه بزرگ شهر منچستر هم برای یک مدتی بسته شد زیرا شاهدان عینی گفتند که صدای یک انفجار را در آن شنیدند.

فروشگاه منچستر
فروشگاه منچستر

نظر به گزارش‌ها این فروشگاه اکنون دوباره باز شده‌است.

خبرگزاری اسوشیتد پرس گفته‌ که یک تن بازداشت شده‌است، اما پولیس منچستر گفته‌است که گمان نمی‌رود این شخص به انفجار شب گذشته ارتباط داشته باشد.

حمله شب گذشته در پایان کنسرت آریانا گراندی سراینده ۲۳ ساله موزیک پاپ امریکایی رخ داد و قربانیان همه جوانان و اطفال می‌باشند که در کنسرت اشتراک داشتند.

آریانا گراندی بعد از این حادثه گفت که با این عمل قلب و احساسش جراحت برداشته و احساس غم خود را نمی‌تواند با الفاظ بیان کند.

آریانا گرانده آوازخوان
آریانا گرانده آوازخوان

صدراعظم انگلستان ترزا می این حمله را یک حمله تروریستی خوانده ولی گفته است که تروریستان با چنین اعمال خود نمی‌توانند به اهداف شوم خود برسند.

ریاست جمهوری افغانستان، رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ و دیگر رهبران جهان حمله انتحاری در منچستر را محکوم کردند.

حکومت افغانستان این حمله تروریستی را که شب گذشته در حدود ساعت ده و نیم به وقت اروپا رخ داد محکوم کرده‌است.

ارگ ریاست جمهور افغانستان
ارگ ریاست جمهور افغانستان

در اعلامیه ریاست جمهوری افغانستان با مردم انگلستان ابراز غم شرکی شده‌است.

معاون سخنگوی ریاست اجرائیه جاوید فیصل گفته‌است که چنین یک حمله در قلب اروپا بر ضرورت مبارزه جدی با تروریزم تأکید می‌کند.

رئیس جمهور امریکا دونالد ترمپ این حمله را کار بازنده‌های شریر خواند و گفت که در این حادثه نوجوانان و کسانی کشته شدند که می‌خواستند از زندگی خود برای چند لحظه لذت ببرند.

دونالد ترامپ
دونالد ترامپ

رئیس جمهور ترمپ که برای ملاقات با رهبر فلسطینیان محمود عباس به کرانه غربی رود اردن رفته بود افزود:

"به‌حیث رئیس جمهور امریکا به نمایندگی از مردم امریکا می‌خواهم با دعا به مردم منچستر در انگلستان آغاز کنم عمیقترین تسلیت خود را به کسانی می‌رسانم که در این حمله تروریستی آسیب دیده‌اند، فامیل‌های بسیار کسانی که کشته شده‌اند و قربانیان این حادثه."

محمود عباس هم این حمله را محکوم کرد.

او گفت تسلیت عمیق خود را به صدراعظم انگلستان و خانواده‌های قربانیان و مردم انگلستان ابراز می‌کند.

ایران هم حمله در منچستر را محکوم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران بهرام قاسمی گفت ریشه تروریزم زمانی از بین می‌رود که مبارزه واقعی علیه تروریزم پیش برده شود و از موقف‌های دوگانه خودداری کنیم.

رئیس جمهور چین شی جین پینگ غمشریکی خود را با ملکه انگلیس الیزابت در میان گذاشت.

رئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرون در صفحه تویتر خود نوشته‌است فکرش با مردم انگلستان و قربانیان این حادثه و عزیزان‌شان می‌باشد.

​رئیس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا فدریکا موگرینی امروز در بروکسل با قربانیان حادثه منچستر اظهار همدردی کرده و به آن‌ها تسلیت گفت.

فدریکا موگیرینی
فدریکا موگیرینی


وی افزود:

"من می‌خواهم با اظهار همدردی و تسلیت شخصی و به نمایندگی از اتحادیه اروپا آغاز کنم برای تمام عزیزانی که قربانی حمله تروریستی در منچستر شدند، به تمام باشنده‌گان انگلستان و به صدراعظم ترزا می و تمام مقامات این کشور."

رئیس کمیسیون اروپا ژان کلود جونکر گفت این حادثه قلب او را شکست به‌گفته او یک بار دیگر تروریستان خواستند هراس و تفرقه ایجاد کنند ولی به این کار موفق نشدند.

دیگر رهبران اروپا و جهان نیز این حمله را محکوم کردند.

تلفات حمله انتحاری شب گذشته در استدیوم بزرگ شهر منچستر به ۲۲ کشته رسیده و ۵۹ نفر دیگر زخمی رسیده‌است.

این حمله در پایان کنسرت هنرمند پاپ آریانا گراندی رخ داد.

رهبران انگلستان این حمله را یک حمله تروریستی می‌خوانند.

اکثریت قربانیان جوانان هستند که برای کنسرت رفته بودند.

۵۹ زخمی بعد از این حادثه برای معالجه به شفاخانه‌ها انتقال داده‌شدند.

ترزا می
ترزا می

ترزا می صدراعظم انگلستان اظهار داشت:

"بیایید از کسانیکه رفته‌اند یاد کنیم و کسانیکه کمک کرده‌اند قدر نماییم. این را به‌یاد داشته باشیم که تروریستان هرگز پیروز نخواهند شد. و ارزش‌های ما، کشور ما و راه زندگی ما پیروز خواهد شد."

وزیر داخله انگلستان امبر راد نیز اظهار داشت که تروریستان با چنین حملات بزدلانه به اهداف خود رسیده نمی‌توانند.

امبر راد
امبر راد

او گفت:

"شهر عالی منچستر قبلاً هم از تروریزم متأثر شده بود ولی روحیه مردم آن نشکست و زندگی دوام کرد این بار بر خاص‌ترین مردم در جامعه‌ ما حمله صورت گرفته‌است و هدف از آن‌ها ایجاد ترس و جدایی می‌باشد ولی آن‌ها موفق نخواهند شد."

حمله شب گذشته بعد از سال ۲۰۰۵ شدیدترین حمله تروریستی در انگلستان می‌باشد.

در سال ۲۰۰۵ در شهر لندن ۴ حمله کننده انتحاری در قطارهای آهن خود را انفجار دادند که در آن بیش از ۵۰ نفر کشته شدند.

این حادثه در بزرگترین استدیوم سربسته اروپا که ظرفیت ۲۱ هزار نفر را دارد، رخ داد.

این استدیوم در سال ۱۹۹۵ اعمار شده بود و همیشه محل مسابقات بزرگ ورزشی و کنسرت‌ها می‌باشد.

XS
SM
MD
LG