لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۵

باشنده‌های کابل: مخالفان مسلح به احترام ماه رمضان از جنگ دست بردارند


همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان برخی از باشنده‌های شهر کابل از طرف‌های درگیر جنگ به ویژه مخالفین مسلح حکومت می‌خواهند تا به احترام این ماه از جنگ و ریختن خون افغان‌ها دست بردارند.

آنان روز شنبه به رادیو آزادی گفتند که رمضان ماه رحمت و برکت است و مسلمانان باید در این ماه به جای دشمنی و نفرت به محبت و اتحاد بی‌اندیشند.

دو تن از باشنده‌های شهر کابل در این باره گفتند:

"کریم واحدی هستم باشنده کابل. خواست ما از مخالفین مسلح این است که حد اقل در ماه مبارک رمضان آتش بس بکنند تا مردم متضرر نشوند به احترام و برکت ماه مبارک رمضان."

"غلام علی هستم باشنده کابل. خواست من در قدم اول از حکومت افغانستان این است که باید به امنیت مردم توجه کند در ضمن از طالبان و سایر گروه‌های مخالف مسلح می‌خواهم که بیایند صلح بکنند ماه رمضان است و در این ماه مردم از قتل و بدبختی خلاص شوند."

رئیس جمهور محمد اشرف غنی نیز روز جمعه در یک پیام ویدیویی از مخالفین مسلح خواسته است تا به احترام ماه رمضان از جنگ و کشتار افغان‌ها دست بردارند و به ندای صلح لبیک بگویند.

تادامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز از مخالفان مسلح دولت خواسته که از جنگ در ماه رمضان دست بردار شوند.

سفارت بریتانیا در کابل نیز با فرستادن اعلامیه به مناسبت فرارسیدن ماه رمضان آرزوی تامین صلح و امنیت را در افغانستان نموده‌است.

این در حالیست که یک حمله کننده انتحاری صبح روز شنبه موتر مملو از مواد انفجاری‌اش را در شهر خوست منفجر کرد که به گفته مسئولان صحت عامه این ولایت در این رویداد ۱۴ تن کشته و هشت نفر دیگر زخمی شدند.

به اساس معلومات ریاست صحت عامه خوست، قربانیان این رویداد همه غیر نظامیان اند.

مسئولیت این حمله را طالبان مسلح بر عهده گرفتند، ذبیح الله مجاهد سخنگوی این گروه ادعا کرده که در این حمله ۲۲ تن از نیروهای امنیتی افغان را کشته اند.

در این حال محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین‌الملل شورای عالی صلح افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت که مخالفین مسلح حکومت حد اقل در ماه رمضان از ریختن خون افغان‌ها دست بردار شده و آتش بس نمایند.

محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین‌الملل شورای عالی صلح افغانستان
محمد اسماعیل قاسمیار مشاور روابط بین‌الملل شورای عالی صلح افغانستان

وی گفت:

"امروز که روز اول ماه مبارک رمضان است امیدوار هستم که حد اقل در ماه مبارک رمضان مخالفین از انتحار و انفجار و خونریزی برادران مسلمان و هموطن‌شان دست بردارند."

خواستیم تا در این زمینه نظر طالبان مسلح را نیز داشته باشیم اما با تماس‌های مکرر موفق نشدیم.

افغان‌ها همه ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، عید و آغاز سال نو از طرف‌های درگیر جنگ خواهان آتش بس و صلح می‌شوند اما هرگز به این خواست آنان پاسخ مثبت داده نشده‌است.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG