لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۸

راهکار تازه وزارت اقتصاد افغانستان برای شفافیت و محو فساد


وزارت اقتصاد افغانستان می‎گوید که به‌خاطر شفافیت، ارزیابی و حساب‌دهی بهتر راهکار جدید را آماده کرده‎است که برای از بین بردن فساد تأثیر گذار است.

این وزارت می‎گوید که پس از نا امنی، فساد اداری مانع بزرگ در برابر تطبیق پروژه‎های انکشافی می‎باشد، اما وزارت اقتصاد برای مبارزه با فساد اداری، این راهکار جدید را آماده کرده‎است.

عبدالستار مراد وزیر اقتصاد روز سه شنبه حین معرفی این راهکار جدید در کابل گفت که بر اساس این استراتژی برخی افراد آغشته به فساد را از وظایف‌شان برکنار و شماری از مقامات بلند پایه را به سارنوالی معرفی کرده‎اند.

مراد گفت بر اساس این برنامه، شفافیت در بخش‎های مالی، تدارکاتی و اداری در اولویت قرار داشته و تمام معلومات مربوط به این وزارت به دسترس مردم قرار می‎گیرد.

مراد: وزارت اقتصاد تا حال سه نفر را به لوی سارنوالی معرفی کرده است.
مراد: وزارت اقتصاد تا حال سه نفر را به لوی سارنوالی معرفی کرده است.

او افزود:

"وزارت اقتصاد تا حال سه نفر را به لوی سارنوالی معرفی کرده همچنین ده‎ها مأمور را از وظایف‌شان برطرف کرده و بست‎های دیگر را اعلام کرده از جاهای اساس که مظنون بودند بیرون‌شان کرده، من از روزی که در وزارت اقتصاد به حیث وزیر کار می‎کنم برنامه راهکار شفافیت و حساب‌دهی را آغاز کردیم در وزارت و دو سال بالای آن کار کردیم."

آقای مراد گفت که بر اساس این استراتژی جدید تمام کارهای تدارکاتی مربوط به این وزارت را در رسانه‎ها منتشر می‎کنند.

ایجاد ستاک یا دیپوی مرکزی که کمیت و کیفیت تمام اجناس مربوط به دارایی‎های عامه را ثبت می‎کند، منظم ساختن دوسیه‎ها، جلوگیری از ضایع کردن وقت توسط کارمندان و برخی دیگر از این موارد نکات مهم راهکار جدید این وزارت را تشکیل می‎دهد.

وزارت اقتصاد در حالی از برداشتن گام‎های جدی در برابر فساد خبر می‎دهد که افغانستان به سطح بین‌المللی در بخش فساد از نام خوبی برخوردار نیست.

اما حکومت افغانستان به جامعه جهانی تعهد کرده‎است که در بدل کمک‎های انجام شده به این کشور فساد را از بین برده و در تمام کارها شفافیت را تأمین می‎کند.

اداره عالی مبارزه با فساد اداری می‎گوید که کارهای عملی در بخش مبارزه با فساد در کشور احساس می‎شود و راهکار تهیه شده از سوی وزارت اقتصاد نیز می‎تواند در جلوگیری از فساد مؤثر واقع شود.

محمد امین خرمجی معاون این اداره می‎گوید که فساد ریشه در سیاست، اقتصاد و نظام این کشور دارد، اما این‌گونه اقدامات بسیار مهم اند.

حکومت افغانستان به جامعه جهانی تعهد کرده‎است که در بدل کمک‎های انجام شده به این کشور فساد را از بین می‌برد.
حکومت افغانستان به جامعه جهانی تعهد کرده‎است که در بدل کمک‎های انجام شده به این کشور فساد را از بین می‌برد.

​او افزود:

"نشراجرأت وزارت اقتصاد می‎تواند یکی از گام‎های بسیار مهم در راستای مبارزه با فساد باشد."

گروپ کاکس علیه فساد اداری در شورای ملی افغانستان می‎گوید که تا حال از این گونه اقدامات حمایت کرده نمی‎توانند، اما تحقیق می‎کنند که وزارت اقتصاد در ادعای خود تا چه حد صادق بوده‎است.

ساهره شریف رئیس این گروپ در نشستی‎که درین مورد برگزار شده‌بود گفت که بخش‎های تدارکاتی، استخدام و سایر موارد را بررسی کرده و بعداً موقف‌شان را درین مورد روشن می‎سازند.

گزارش: جاوید حسن‌زاده

XS
SM
MD
LG