لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۳۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۰

واکنش‌های جهانی در مورد انفجار اخیر کابل


  • حکومت افغانستان

ارگ ریاست جمهوری افغانستان با نشر اعلامیۀ حمله تروریستی امروز در کابل را جنایت بزرگ عنوان کرده‌است.

در اعلامیۀ ارگ آمده‌است که گروه‌های تروریستی که با شعار اسلام دست به کشتار بی‌رحمانه مردم و جنایت جنگی می‌زنند، هیچ فهم از آموزه‌های دینی ندارند.

بر اساس اعلامیه، رئیس ‌جمهور غنی حمله امروز را شدیداً محکوم کرد و گفت که تروریستان حتی در ماه مبارک رمضان که ماه خیر، برکت و عبادت است از کشتار مردم بی‌گناه ما دست بر نمی‌دارند.

رئیس‌ جمهور افغانستان، به مسئولین صحی هدایت داده تا در زمینه تداوی زخمی‌ها از تمام امکانات‌شان استفاده کنند.

ریاست اجرائیه افغانستان هم با نشر اعلامیه حمله امروز را محکوم نموده و نوشته طالبان و تروریست‌های منفور٬ چهره شيطانی و غير اسلامی خود را به‌نمايش گذاشتند و در ماه مبارك رمضان باعث شهادت و زخمی شدن تعداد زیادی از افغان‌ها شدند.

اعلامیۀ ریاست اجرائیه همچنان از قول عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه نوشته که عملیات ‌جنایتکارانۀ تروریست‌ها چه در داخل و چه در ساير نقاط جهان٬‌ یکبار دیگر ضرورت همکاری همه‌جانبه برای مقابله با این پدیده شوم و ننگین را بیشتر از پیش مطرح می‌سازد.

  • طالبان

طالبان با نشر اعلامیۀ دست داشتن درین حمله را رد نموده و آن‌را محکوم کرده‌اند.

  • ناتو

در ادامه عکس‌العمل‌ها به انفجار خونین امروز در کابل، مأموریت ناتو در افغانستان در اعلامیۀ گفته‌است، این حمله نمایانگر بی‌اعتنایی کامل به غیر نظامیان و طبعیت وحشی دشمن است که مردم افغانستان با آن مواجه است.

در اعلامیه ناتو همچنان آمده‌است که این حمله همچنان ریا کاری دشمنان را نشان می‌دهد که ادعا دارند تنها نیروهای امنیتی افغان و خارجی را هدف قرار می‌دهند، ولی با آن‌هم آن‌ها به قتل مردم بی‌گناه ادامه می‌دهند.

اعلامیه ناتو همچنان گفته‌است، ما شجاعت قوای امنیتی افغان، مخصوصاً پولیس افغان و کسانی را می‌ستاییم که در نخستین لحظات به کمک به آسیب دیده‌گان این حادثه شتافتند.

قبل از این، سرمنشی ناتو ینس استولتنبرگ حمله انفجاری کابل را محکوم نموده و آن‌را وحشت‌بار خواند.

آقای استولتنبرگ در یک پیغام در صفحه تویترش همدردی‌اش‌ را با کسانی ابراز داشته که ازین حادثه متضرر شده‌اند.

به‌گفته استولتتبرگ ناتو در مبارزه علیه تررویزم در کنار افغانستان است.

  • هند

نریندرا مودی صدراعظم هند ساعتی پیش در صفحه تویتر خود نوشته که هند در مبارزه علیه همه اشکال تروریزم در کنار افغانستان خواهد ایستاد.

به نوشته مودی قوه‌های حامی تروریزم باید سرکوب شوند.

آقای مودی حمله امروز را با الفاظ شدید محکوم کرد.

منپریت واهرا سفیر هند در کابل گفته‌است این انفجار در صد متری سفارت هند در کابل رخ داد ولی تمام کارمندان این سفارت در امن اند، ولی این انفجار خیلی بزرگ بود، ساختمان‌های نزدیک به‌شمول ساختمان سفارت هند تخریب شده‌اند و شیشه‌ها شکسته‌اند و بعضی دروازه‌ها از چوکات برآمده‌اند.

  • پاکستان

پاکستان نیز این حمله را محکوم نموده در اعلامیه گفته‌است این حمله تررویستی را که باعث مرگ و جراحت شماری زیاد شده‌است تقبیح می‌کنیم، ما درین لحظه غم و اندوه با برادران افغان خود هستیم.

  • امریکا

سفارت امریکا در کابل با نشر اعلامیۀ ضمن محکوم کردن این حمله گفته است، این حملۀ وحشیانه و شرم‌آور نشان‌دهنده آن است که تروریستان به زندگی انسان‌ها ارزش قایل نیستند و مخالفت آن‌ها را با رویای یک آینده صلح‌آمیز در افغانستان نشان می‌دهد.

  • امنستی انترنشل ​

امنستی انترنشل یا سازمان عفو بین‌الملل نیز حمله خونین امروز در کابل را محکوم نموده‌ و آن‌را خشونت‌بار خوانده و گفته‌است، این حمله یادآوری دردناک ازین واقعیت است که مردم افغانستان قربانی خشونت‌های عمدی می‌شوند و حکومت در حفاظت آن‌ها ناکام است.

  • ایران

وزارت خارجه ایران نیز حمله امروز در کابل را محکوم نموده‌است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته‌است، کشورش در حالات دشوار در کنار همسایه خود افغانستان خواهد ایستاد.

به‌گفته قاسمی حملات تررویستی در هر جای که باشند و به هر بهانه و شکلی که صورت گیرند، اعمال شرم‌آور بوده و باید محکوم گردند.

  • چین

وزارت خارجه چین نیز این حمله را محکوم نموده‌است.

هوا چونیینگ سخنگوی وزارت خارجه چین امروز به خبرنگاران گفت، کشورش این حمله را با الفاظ شدید محکوم می‌کند و همدردی‌اش را با خانواده‌های قربانیان این حادثه ابراز می‌دارد.

هوا گفت، حکومت چین حالات را مورد بررسی قرار می‌دهد و روی اقدامات بیشتر امنیتی غور خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنان گفت، بخشی از ساختمان سفارت این کشور در افغانستان از اثر انفجار امروز تخریب شده‌است، ولی به کارمندان سفارت آسیب نرسیده‌است و کسی از اتباع چینی درین حادثه زخمی نشده‌است.

  • جرمنی

انگیلا مرکل صدراعظم جرمنی همدردی اش را با قربانیان حادثه امروز در کابل ابراز داشته و در شهر نورمبرگ گفت:

"افکار و همدردی من با قربانیان این حمله و خانواده هایشان است. در لحظه مانند این، برای ما روشن تر می‌شود که تررویزم سرحدی را نمی‌شناسد و همه ما را هدف قرار می‌دهد. ما در غم‌ها شریکیم ولی در تصمیم نیز باید شریک باشیم. تمام ما در اروپا، امریکا، افریقا و افغانستان که به قانون، آزادی و وقار انسان باور داریم مبارزه علیه تروریستان را رهبری خواهیم کرد و پیروز خواهیم شد."

سیگمار گابریل وزیر خارجه جرمنی در صفحه تویتر خود نوشته‌است، چند کارمند سفارت جرمنی در کابل درین حادثه زخمی شده‌اند و یک گارد افغان این سفارت کشته شده‌است.

وزیر خارجه جرمنی نوشته که این حمله به کسانی آسیب رسانید که برای آینده بهتر افغانستان در آن‌جا کار می‌کنند.

بر اساس تازه‌ترین خبر، بعد حمله امروز در کابل، مقامات جرمنی اخراج یک گروه از پناهجویان افغان را که قرار بود امروز صورت گیرد، لغو کردند.

  • اتحادیه اروپا

فدیریکا موگرینی رئیس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا نیز با نشر اعلامیه حمله امروز در کابل را محکوم نموده و گفته‌است:

"افکار من و تمام اتحادیه اروپا با مردم و مقامات افغان بعد از حادثه امروز در کابل است."

ماریا کاسیانچیچ سخنگوی خانم موگیرینی در گفتگوی تیلفونی به رادیو آزادی گفت:

"در پی حملۀ تروریستی در مرکز کابل، افکار تمامی اتحادیۀ اروپا با مردم و مقام‌های افغانستان است. ما مراتب تسلیت عمیق خود را با خانواده ها و دوستان افراد بی گناه که کشته و صدها تن دیگری که زخمی شدند، ابراز می‌کنیم و برای زخمی‌ها سلامتی فوری می طلبیم. این حمله در ماه مقدس رمضان رخ داد که بسیاری ها در حال عبادت و دعا هستند. ما در اتحادیۀ اروپا هم در دعاهای شان شریکیم و امیدواریم که صلح برقرار شده بتواند و ما برای برقراری صلح کار خواهیم کرد. ما در کنار حکومت افغانستان و تمامی افغان‌ها می‌ایستیم که متحدانه با تهدید جهانی تروریزم مبارزه می‌کنند."

  • روسیه

روسیه نیز این حمله را محکوم کرده‌است.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه می‌گوید حمله امروز در کابل باید به حیث یک هشدار برای ختم بازی‌های جیوپولیتیک خارجی در اطراف افغانستان و حمایت از حکومت افغانستان در مبارزه علیه تروریزم دیده شود.

آقای لاوروف امروز در جریان یک کانفرانس خبری در حضور همتای زمبیایی اش در مسکو گفت:

"یک حمله وحشتبار دیگر تروریستی در افغانستان، سیگنال شوم دیگر است که همه بازیگران خارجی، بدون استثنا، باید دو رویی‌ها را در حمایت از حکومت افغانستان در مبارزه اش علیه تروریزم خاتمه داده و تلاش‌ها برای سو استفاده از آنچه را که در اطراف افغانستان در بازی‌های جیوپولیتیک جریان دارد، متوقف بسازند."

  • جاپان

این انفجار همچنان شیشه‌های سفارت جاپان را شکستانده‌است.

سفارت جاپان در اعلامیۀ گفته‌است دو کارمند سفارت جاپان درین حادثه جراحت سطحی برداشته اند.

  • ترکیه

وزارت خارجه ترکیه نیز گفته‌است قسمتی از ساختمان سفارت این‌کشور در کابل تخریب شده، ولی به کارمندان سفارت آسیب نرسیده‌است.

XS
SM
MD
LG