لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۳

منبع: اطلاعات حمله امروز کابل با نهاد‌های مربوط شریک شده بود


به دنبال حمله یک موتر بمب در پایتخت افغانستان، یک منبع معتبر امنیتی که خواست هویت‌اش محرم بماند، در صحبت با رادیو آزادی گفت، تهدید حمله بر منطقۀ که امروز در آن حمله صورت گرفت، از قبل وجود داشت.

به‌گفته منبع، اطلاعات در باره این تهدید با نهاد‌های مربوط که شامل وزارت داخله و تأسیسات داخلی و خارجی که در این منطقه قرار دارند، شریک ساخته شده بود.

وزارت داخله افغانستان هرچند خبر می‌دهد که بررسی‌ها در باره چگونگی این رویداد آغاز شده، اما می‌گوید که هیچ معلوماتی از قبل در باره رویداد امروزی با این وزارت در میان گذاشته نشده بود.

نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله افغانستان

نجیب دانش سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخله روز چهارشنبه در این باره به رادیو آزادی گفت:​

"جناب وزیر داخله به پولیس کابل و به بخش‌های کشفی وظیفه داده تا هرچه عاجل این قضیه را بررسی کنند، بحث که شما می‌گویید که به ما اطلاع قبلی رسیده باشد، همچو چیزی در دست نداریم، البته در سطح عام بعضی گزارش‌ها و تهدیدات می‌باشد، اما مشخصاً در باره حمله امروزی گزارش قبلی دریافت نکرده بودیم و نداریم."

در حمله یک موتر بمب در وزیر محمد اکبر خان مربوط حوزه دهم امنیتی در شهر کابل بیشتر غیر نظامیان آسیب دیدند.

بر اساس معلومات وحید مجروح سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان، رقم قربانیان این رویداد بیش از ۸۰ کشته و نزدیک به ۴۰۰ زخمی است.

محل که در آن حمله موتر بمب صورت گرفته در نزدیکی سفارت جرمنی، تلویزیون خصوصی یک، دفتر مرکزی شبکه مخابراتی روشن، ریاست اجرائیه و منزل حامد کرزی رئیس جمهور پیشین واقع است، از همین رو سرک‌های که به محل رویداد وصل می‌شوند، زیرا نظارت شدید نیرو‌های امنیتی قرار دارند.

انتقاد‌های شدید این‌است که این رویداد به دنبال غفلت وظیفوی مسئولان امنیتی و استخباراتی به وقوع پیوسته است.

فضل‌الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه روز چهار شنبه به رادیو آزادی گفت، در جلوگیری این حمله مسئولان امنیتی غفلت کرده‌اند و باید هرچه زودتر مشخص و مجازات شوند.

فضل هادی مسلمیار رئیس مشرانوجرگه افغانستان

وی گفت:

"غفلت شده و برای توجیه آن هیچ دلایلی موجود نیست و نهاد‌های امنیتی و کشفی ما باید در این باره جواب دهند، به هر صورت بعد از بررسی مشخص خواهد شد که کی‌ها غفلت کرده و من بالای بزرگان حکومت باور دارم که این قضیه را بررسی می‌کنند و برای کسی که غفلت کرده، جزا خواهند داد."

پس از حمله‌های مشابه قبلی هم به دنبال انتقاد ها، حکومت کمیسیون‌های حقیقت‌یاب را توظیف کرد تا چگونگی رویداد‌ها را بررسی کنند، اما آن‌چه مردم می‌گویند، تا هنوز کمتر قابل دید بوده که چنین کمیسیون‌ها نتیجه چندانی در پی داشته باشد.

از آغاز سال ۲۰۱۷ میلادی تا اکنون، در کنار حمله بر شفاخانه چهار صد بستر کابل و قول اردوی شاهین در بلخ، حمله امروز یکی از خونین‌ترین حمله‌ها خوانده شده‌است، حمله که بیشتر قربانیان‌اش را غیر نظامیان تشکیل می‌دهند.

بر بنیاد گزارش شبکه خبری الجزیره گروه داعش مسئولیت این حمله را به عهده گرفته‌است.

گزارش: نصرت پارسا

انفجار امروز در کابل ۸۰ کشته و ۳۵۰ زخمی بر جا گذاشت
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:09 0:00

XS
SM
MD
LG