لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۲

چرا نیروهای افغان نمی‌توانند از شهر کابل حفاظت کنند؟


چرا نیروهای امنیتی افغانستان نمی‌توانند از شهر کابل حفاظت کنند؟

حملات شورشیان در شهر کابل افزایش یافته‎است و در نتیجه آن از ماه مارچ سال جاری تا اکنون حدود دو صد تن کشته و صد ها تن دیگر زخمی شده‎اند.

به تاریخ اول ماه مارچ سال جاری میلادی در نتیجه یک حمله انتحاری در کابل ۲۲ تن کشته شدند و حمله هشتم مارچ بر شفاخانه نظامی سردار محمد داوود خان از خود حدود ۵۰ کشته بر جا گذاشت.

حمله بر شفاخانه سردار داوود خان
حمله بر شفاخانه سردار داوود خان

در اثر حمله خونین شورشیان، چهارشنبه ۳۱ می در شهر کابل حد اقل ۹۰ تن کشته و بیش از چهار صد تن دیگر زخمی شدند.

این حمله در منطقه دیپلوماتیک شهر کابل که از آن شدیداً محافظت می‎شود، صورت گرفت و از خود صحنه وحشتناک از تلفات خونین و تخریب را در پایتخت افغانستان بر جا گذاشت.

به نوشته آژانس خبری اسوشیتد پرس، تحقیق کننده‌گان در مورد حمله ۳۱ می در کابل تلاش می‎کنند بفهمند، چگونه شورشیان توانسته‎اند یک تانکر فاضلاب مملو از مواد انفجاری را به بهترین منطقه محافظت شدۀ شهر کابل برسانند.

منطقه که در آن سفارت خانه‎ها، برخی تأسیسات مهم دولتی و حتی قصر ریاست جمهوری افغانستان قرار دارد.

  • این سؤال مطرح می‎شود که چرا نیروهای امنیتی افغانستان نمی‎توانند، امنیت شهر کابل را تأمین کنند؟
حمله اخیر کابل
حمله اخیر کابل

جنرال نظیفه ذکی نماینده مردم کابل در ولسی جرگه افغانستان و عضو کمیته امنیت داخلی این جرگه در صحبت با رادیو آزادی در مورد عدم موفقیت نیروهای امنیتی افغانستان در امر تأمین امنیت شهر کابل می‎گوید:

"دشمن تاکتیک‎های جنگی خود را کاملاً تغییر داده، به تاکتیک‎های خاص عمل می‎کند و نسبت به دولت و ارگان‎های امنیتی ما یک قدم پیشی می‎گیرد. خصوصاً انفجارات که با استفاده از وسایط صورت می‎گیرد، دیروز گفته می‎شود در تانکر فاضلاب بود و این تانکریست که باید همیشه در شهر کابل گشت و گذار داشته و هیچ اشتباه باید بالای آن وجود نداشته باشد. پوسته‎ها و چک پاینت‎های نیروهای امنیتی که برای تلاشی وجود دارند، وسایل و تجهیزات لازم را برای تلاشی داخل وسایط در اختیار ندارند."

عدم موجودیت ظرفیت‎های لازم و افراد مسلکی، عدم تقرر بر اساس دانش و مهارت‎های لازم، مواردی دیگر اند که در برابر موفقیت نیروهای امنیتی در امر جلوگیری از فعالیت‎های تخریب‌کارانه شورشیان، موانع را ایجاد کرده‎است.

ذکی: افراد مرتبط با وظایف گماشته نمی‎شوند.
ذکی: افراد مرتبط با وظایف گماشته نمی‎شوند.

جنرال نظیفه ذکی با اشاره به این نکته می‎گوید:

"مشکلات و چالش‎های زیادی است، افراد مسلکی و افراد مرتبط با وظایف گماشته نمی‎شوند، تا زمانی‎که وابستگی‎ها و روابط نباشد. بسیار متأسف هستم همه تعیینات که فعلاً جریان دارد نظر به روابط است، نه تحصیل دیده می‎شود، نه این‎که آیا در همین رشته کار کرده می‎تواند، تحصیل کرده، مکتب و فاکولته آن را خوانده و تخصص دارد؟ راساً از اردو را در پولیس می‎آورند، پولیس را به اردو می‎برند. همین‌طور بی‌نظمی و گدودی در ارگان‎های امنیتی ما وجود دارد، بر همین اساس است که نمی‎توانند، وظیفه و مسئولیت خود را به‌طور درست پیش ببرند."

  • مردم افغانستان و باشنده‌گان شهر کابل از نیروهای امنیتی، نماینده‌گان‌شان و مسئولان چی می‎خواهند؟

یک باشنده شهر کابل با اشاره به حمله خونین اخیر می‎گوید:

"شما بیرون برآئید، ببینید که چی حال و روز است؟ شما پیسه و دالر می‎خورید، با موترهای لکسس و زره گشت و گذار می‎کنید. شما کلان‎های ما هستید، چی رقم مردم هستید؟ آیا دل‎های شما هم نمی‎ترقد؟ شما آیا مسلمان هستید، کافر هستید؟"

مسئولیت حمله خونین اخیر در شهر کابل را طالبان به عهده نگرفته‎است و شورشیان گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش نیز در مورد قبول مسئولیت آن سکوت کرده‎اند.

در همین‌حال ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان در اعلامیۀ فرستاده شده به رسانه‌ها گفته‌است که این حمله توسط شبکه حقانی به کمک و هدایت مستقیم اداره استخبارات نظامی پاکستان یا "آی اس آی" طرح‌ریزی شده‌است، اما پاکستان دست داشتن در این رویداد را رد می‌کند.

XS
SM
MD
LG