لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۹

قوماندان امنیه کابل: هدف حمله در وزیر اکبر خان، سفارت جرمنی در کابل بود


قوماندان امنیه کابل می‌گوید هدف حمله موتر بمب در ساحۀ وزیر محمد اکبر خان، سفارت جرمنی در کابل بوده‌است.

پس از گذشت یک روز از حمله خونین در ساحه وزیر محمد اکبر خان، تحقیقات پولیس نشان می‌دهد که هدف این حمله سفارت جرمنی در کابل بوده‌است.

حسن‌شاه فروغ قوماندان امنیه کابل روز پنجشنبه در یک نشست خبری گفت، گمان می‌رود که بیش از یک هزار و پنجصد کیلو گرام مواد انفجاری با استفاده از یک موتر تانکر مواد فاضلاب درین حمله به‌کار رفته‌ باشد.

وی‌ گفت نوع تاکتیک که درین حمله به‌کار گرفته شده تا کنون در افغانستان پیشینه نداشته‌است.

حسن شاه فروغ قوماندان امنیه کابل
حسن شاه فروغ قوماندان امنیه کابل

او افزود:

"هدف این حمله کاملاً روشن است، هدف این حمله سفارت جرمنی بوده زیرا زمانی‍که به دروازه سفارت می‌رسد پولیس آن را متوقف می‌سازد و خواهان اسناد می‌شود، انتحاری که متوجه می‌شود دیگر پیش رفته نمی‌تواند در همانجا خود و موتر را انفجار می‌دهد."

در عین حال عبدالله حبیب‌زی سرپرست شاروالی کابل درین نشست خبری گفت این انفجار حفره‌یی را به عمق شش متر و به عرض پانزده متر در ساحه ایجاد کرده‌است.

گروه طالبان دست داشتن درین رویداد را رد کرده‎اند و ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان گفته که این انفجار توسط شبکۀ حقانی به‌ کمک و هدایت اداره استخبارات پاکستان یا "آی اس آی" پلان شده‌است.

مرکز رسانه‌های حکومت گفته‌است که در حمله مرگبار روز چهارشنبه در ساحه وزیر محمد اکبر خان کابل ۹۰ تن کشته و بیش از چهارصد تن دیگر زخمی‌ شدند.

از سوی هم‌ شماری از مسئولین صحت عامه افغانستان می‌گویند، هنوز هم شماری از اجساد که تعداد شان مشخص نیست، ناپدید هستند.

داکتر سلیم رسولی رئیس شفاخانه‌های تخصصی صحت عامه افغانستان در محل رویداد به خبرنگاران گفت یک‌ روز پس از این حمله یک جسد به شفاخانه‌ها انتقال داده شده‌است.

اما وی تعداد کشته شده‌ها را هفتاد و چهار تن و از زخمی‌ها را چهارصد و شصت یک تن خواند.

او افزود:

"یک تعداد که لادرک هستند، ما نمی‌توانیم ارقام آن‌ را تخمین کنیم که به چه تعداد اجساد اند، اما تا کنون هفتاد و چهار جسد و چهارصد و شصت یک زخمی به شفاخانه‌ها انتقال یافته‌اند، همین حال یک جسد را به‌یکی از شفاخانه‌ها انتقال دادند."

پیش از این انگلا مرکل صدراعظم جرمنی همدردی‌اش را با قربانیان این حادثه ابراز داشته گفته‌است که تروریزم سرحد نمی‌شناسد.

خانم مرکل گفته‌است که جرمنی در همکاری با سایر کشورها مبارزه با تروریزم را رهبری خواهد کرد.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG