لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

اسرائیل از تصمیم ترمپ مأیوس شده اما فلسطین از آن استقبال کرده‌است


قصر سفید می گوید رئیس جمهور ایالات متحده فرمانی را امضا کرده که بر اساس آن سفارت امریکا در اسرائیل برای حداقل شش ماه آینده در تل ابیب نگهداشته می‌شود.

قصر سفید گفته است که تصمیم رئیس جمهور امریکا مبنی بر نگهداشتن سفارت این کشور در اسرائیل برای شش ماه دیگر در تل ابیب به هیچ صورت به معنی عقب نشینی دونالد ترمپ از حمایتش از اسرائیل نیست.

در اعلامیۀ دیروز قصر سفید آمده‌است که این سفارت سر انجام به بیت‌المقدس منتقل خواهد شد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا
دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا

دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا دیروز فرمانی را امضا کرد که سفارت امریکا در اسرائیل را برای حداقل شش ماه آینده در تل ابیب نگه می‌دارد.

به گفته قصر سفید، این اقدام چانس رسیدن اسرائیلی‌ها و فلسطینیان به یک معاملۀ صلح را به حد اکثر می‌رساند.

اسرائیل گفته‌است به خاطر تصمیم رئیس جمهور ترمپ مأیوس شده‌است.

دفتر بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل با پخش یک اعلامیه گفت: "با وصف آنکه اسرائیل در مورد این‌که سفارت امریکا اکنون منتقل نمی‌شود مأیوس است، اما از ابراز دوستی امروز رئیس جمهور ترمپ با اسرائیل و تعهدش برای منتقل ساختن سفارت در آینده، قدردانی می‌کند."

نبیل ابوردینه، یک سخنگوی محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین این تصمیم رئیس جمهور ترمپ را یک گام مثبت و مهم خواند و گفت، این اقدام نشان می‌دهد که امریکا در مورد پروسۀ صلح جدی است.

فلسطینیان بیت‌المقدس را پایتخت کشور آینده‌شان می‌دانند.

اسرائیل بیت‌المقدس شرقی را با خود ملحق ساخته و تمامی این شهر را به عنوان پایتخت‌اش اعلام کرده‌است.

جامعه بین‌المللی این اقدام اسرائیل را هرگز به رسمیت نشناخته است.

بسیاری از کشور‌ها در تل ابیب سفارت دارند.

آقای ترمپ در جریان کمپاین انتخاباتی سال ۲۰۱۶‌ اش وعده کرده بود که بیت‌المقدس را به عنوان پایتخت اسرائیل می‌شناسد و سفارت امریکا را از تل ابیب به بیت‌المقدس منتقل می‌کند.

این موضع‌گیری او خشم فلسطینیان را برانگیخته بود و سپس آقای ترمپ از طرح منتقل ساختن فوری سفارت به بیت‌المقدس عقب نشینی کرد.

XS
SM
MD
LG