لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۹

موضوع حکم اعدام اعضای گروه طالبان "در میان حمایت و تهدید"


"طالبان همواره به قتل و کشتار درین کشور متوسل شده و ازین کار هرگز دست نکشیده‌اند." این را شماری از اعضای شورای ملی و یک منبع حکومتی افغانستان پس آن گفتند که طالبان هشدار دادند، اگر رئیس جمهور اشرف غنی حکم اعدام ۱۱ تن از شورشیان زندانی را توشیح کند، انتقام خواهند گرفت.

محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه افغانستان در واکنش به این تهدید طالبان به روز جمعه به رادیو آزادی گفت:

محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه افغانستان
محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه افغانستان

" طالبان غیر ازین هر روز دست به جنگ می‌زنند، دست به خشونت می‌زنند و تقریباً همه مردم هدف‌شان است. طالبان هیچ وقت از کشتن مردم متأسفانه ابا نه ورزیده اند و ما شاهد این هستیم. به این اساس امیدوار هستم که طالبان درک کنند و دست از جنگ و خشونت، مردم کشی و ویرانی افغانستان بردارند. باور من این‌است که طالبان درین استراتژی و برنامه خود موفق نیستند و با گذشت هر روز از مردم منزوی می‌شوند."

ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان به دنبال انفجار مرگبار روز چهارشنبه در کابل گفت، این حمله از سوی شبکه حقانی به همکاری ادارۀ استخبارات پاکستان انجام شده‌است.

اما پاکستان گفته‌است که حکومت افغانستان مسئولیت ناکامی‌های خود را بر عهده پاکستان می‌گذارد.

یک منبع حکومت افغانستان یک روز پس ازین حمله گفت که رئیس جمهور اشرف غنی حکم اعدام ۱۱ تن از اعضای شبکه حقانی و طالبان را که زندانی اند توشیح کرده‌است.

اما سخنگویان ریاست جمهوری افغانستان گفته‌اند که این حکم تا حال توشیح نشده‌است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک اعلامیه طالبان مسلح گزارش داده که این گروه گفته است در صورت این اقدام حکومت افغانستان، از حکومت و سیستم عدلی این‌کشور انتقام خواهند گرفت.

در همین حال نیلوفر ابراهیمی یک عضو ولسی جرگه به رادیو آزادی گفت که اگر رئیس جمهور افغانستان حکم اعدام زندانیان طالبان را توشیح کند، او به عنوان نماینده مردم از آن حمایت و استقبال می‌نماید.

خانم ابراهیمی نیز با اشاره به هشدار طالبان گفت که این گروه پیش ازین هم هرگز از قتل و کشتار دست نکشیده‌اند.

نیلوفر ابراهیمی عضو ولسی جرگه افغانستان
نیلوفر ابراهیمی عضو ولسی جرگه افغانستان

وی افزود:

" آیا طالبان تا حال انتقام نگرفته‌اند؟ پس به نظر شما حکومت باید چه کاری کند و از کدام وسیله فشار استفاده کند تا به طرف مقابل که تولید کننده و ارسال کننده این همه وحشت است یک جواب داده شود؟ طالبان اگر انتقام می‌گیرند چه نوع انتقام می‌گیرند تا حال طالبان چه مدارا کرده‌اند. فکر می‌کنم که ازین بیشتر انتقام گرفته نمی‌توانند. طالبان و یا دشمنان مردم افغانستان یا تروریزم هیچ وقت عقب نشینی نکرده‌اند."

از سوی دیگر یک منبع در حکومت افغانستان به شرط افشا نشدن نامش نیز به رادیو آزادی گفت که طالبان پیشین ازین هم بالای مردم رحم نکرده به حملات و کشتار ادامه داده‌اند.

مسئولیت حمله مرگبار اخیر در کابل را تا حال کسی و یا گروهی به عهده نگرفته است.

طالبان مسلح دست داشتن‌شان را درین بمبگذاری رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG