لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۵

یوناما از تظاهر کننده‌ها خواست تا از خویشتن‌داری کار گیرند


اعمال خشونت اخیر در کابل و تأثیر آن روی اوضاع سیاسی کشور حامیان بین‌المللی افغانستان را نگران ساخته است.

دفتر معاونت سازمان ملل متحد در کابل "یوناما" در حالیکه از گرائیدن تظاهرات روز جمعه کابل به خشونت ابراز تأثر و مردم را به خویشتن‌داری ترغیب می‌کند، به کسانی‌که در صدد بهره جویی از این لحظات حساس برای بی‌ثبات ساختن وضعیت اند، هشدار می‌دهد.

یوناما با نشر یک اعلامیه از قول نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان می‌گوید که در جریان این مدت پُر از احساسات، ضرور است تا راه‌های مناسب برای رسیدگی به نارضایتی‌ها و اظهار نارضایتی‌ها جستجو گردند.

تادامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان
تادامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان

تادامیچی یاماموتو از کسانی‌که در پی فرصت طلبی و سوء استفاده از این لحظات پُر از احساس و در عین حال شکنند برای بی‌ثبات ساختن وضعیت و آسیب رساندن بیشتر به غیر نظامیان می‌گردند، خواسته تا از هر اقدام در این مورد خودداری نمایند.

نمایندۀ خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان می‌افزاید که خشم بی آلایش معترضان در حالیکه اکثر آن‌ها عزیزان خود را در حملۀ روز چهارشنبه از دست دادند، قابل درک می‌باشد.

طبق آخرین آمار، در تظاهرات روز جمعه چهار تن کشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند.

اشتراک کنندگان این تظاهرات که به دنبال حملۀ مرگبار روز چهارشنبه صورت گرفت، رهبران حکومت وحدت ملی را به بی‌کفایتی در تأمین امنیت متهم کرده خواستار استعفای آن‌ها شدند.

این تظاهرات با اشتراک بیش از هزار نفر بعد از آن به خشونت گرائید که تظاهر کنندگان از چهار راهی زنبق جائیکه حمله روز چهارشنبه بیش از ۹۰ نفر را کشت و صدها تن دیگر را زخمی ساخت به سوی ارگ ریاست جمهوری رو آوردند.

این تظاهرات خشونت‌بار، حکومت وحدت ملی را که نتوانسته از سلسله حملات ماه‎های اخیر در کابل جلوگیری کند زیر فشار بیشتر قرار می‌دهد.

اعلامیۀ ارگ ریاست جمهوری حملۀ روز چهارشنبه را یکبار دیگر محکوم کرد و از تظاهر کنندگان خواست که به فرصت طلبان اجازه ندهند که حرکت مدنی آن‌ها را اخلال کنند و از این فرصت برای ایجاد هرج ومرج استفاد کنند.

همچنین عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه از تظاهر کننده‌ها خواست که از صبر و حوصله کار گیرند. او تأکید کرده که به خواست‌های تظاهر کنندگان رسیدگی خواهد شد.

اما با در نظرداشت فضای سیاسی متشنج، اعمال خشونت در تظاهرات روز جمعه نگرانی افزایش اختلافات گروه‌های سیاسی و قومی را به میان آورده‌است.

در این میان سازمان عفو بین‌الملل اقدامات نیروهای امنیتی افغان را که به گفتۀ این سازمان بی‌اعتنایی به زندگی مردم عادی را نشان داد، محکوم کرد.

تظاهرات در واکنش به حمله موتر بم روز چهارشنبه در کابل
تظاهرات در واکنش به حمله موتر بم روز چهارشنبه در کابل

سازمان عفو بین‌الملل گفت در حالیکه گزارش‌ها می‌رسانند که یک جمع بسیار اندک از تظاهر کنندگان با پرتاب سنگ به خشونت رو آوردند، نیروهای امنیتی در واکنش از زور بیش از حد کار گرفتند.

ولی مسئولان امنیتی می‌گویند که برخی از تظاهر کنندگان با خود اسلحه داشتند و به سوی نیروهای امنیتی فیر کردند.

برخی از تظاهر کنندگان اواخر دیروز تصمیم گرفتند که با برپایی خیمه تحصن به تظاهرات خود ادامه می‌دهند.

نا آرامی‌های جاری و اختلافات سیاسی در افغانستان گزینه‌های واشنگتن در تهیه استراتژی نو امریکا برای افغانستان را پیچیده تر می‌سازد.

مقامات امریکایی فرستادن هزاران سرباز تازه نفس به افغانستان را زیر غور دارند تا بن‌بست نظامی در این‌کشور را بشکنند.

XS
SM
MD
LG