لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۳

رهبر حزب اسلامی می‎گوید که در پی شکل دهی یک اجماع ملی است


گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی می‎گوید که برای حل مشکلات کنونی افغانستان در پی شکل دهی یک اجماع ملی است.

آقای حکمتیار روز پنجشنبه در نشست خبری در کابل گفت که برای راه اندازی این اجماع با اکثر گروه‎ها و چهره‎ها گفتگو و رای زنی نیز شده‎است.

وی می‎گوید برای حل مشکلات کنونی افغانستان مطابق طرحی که دارد اجماع ملی و همه شمول را تشکیل می‎دهد.

حکمتیار گفت نظام کنونی را به حیث یک واقعیت می‎پذیرد و ناکامی آن به گفته وی به نفع هیچ کس نیست.

اما رهبر حزب اسلامی افزود که مسئولیت همه است تا برای خاتمه دادن به جنگ با این نظام همکار باشند.

وی در مورد طرح اش برای شکل دهی یک اجماع ملی گفت.

حکمتیار در جمه از هوادارنش
حکمتیار در جمه از هوادارنش

او افزود:

"طرحی را که ما آماده ساخته‎ایم با طرح‎های قبلی متفاوت است طرف‎های دیگر که در دولت شامل اند یا بیرون از دولت هستند خواهان تغییر دولت هستند یا از آن راضایت دارند و دوام آَن را می‎خواهند این همه طرف‎ها که میان خود بینشینند مسائل بزرگ ملی را بررسی کنند به شمول اینکه شرایط صلح ما با طالبان چه باشد. ما می‎خواهیم که یک مرجع تصمیم را دریابیم امروز یک خلا وجود دارد که باید پر شود."

آقای حکمتیار گفت که این مجمع جنبه تبلیغاتی، تفاهمی، مشورتی و سیاسی نداشته بلکه به گفته وی تمامی تصامیم آن بعد الزامی خواهد داشت.

رهبرحزب اسلامی ابراز امیدواری کرد که این اجماع تا آخر ماه رمضان شکل گرفته و به کار آغاز کند.

این اظهارات در حالی مطرح می‎شود که هم اکنون شماری زیادی جریان‎های سیاسی و حلقات فعالیت دارند که بیشتر شان نقش انتقادی و مشورتی را بازی می‎کنند.

از سوی هم ودیر صافی یکی از آگاهان سیاسی می‎گوید که برای حل مشکلات و تنش‎های موجود افغانستان اجماع ملی میان جریان‎ها و احزاب سیاسی این کشور یک راه حل معقول است.

ودیر صافی
ودیر صافی

او افزود:

"آقای حکمتیار در موقع بسیار مهم موضوع مهم را پیش نموده اگر بتواند که وحدت ملی افغانستان را تامین کند و افغان‎ها را دور هم جمع کند کلان خدمت را انجام خواهد داد و این بزرگترین جهاد آقای حکمتیار خواهد بود."

ریاست جمهوری و ولسی جرگه افغانستان نیز پس از حملات خونین اخیر در شهر کابل از ایجاد اجماع ملی یاد آوری کرده و گفته‎اند که نیاز است تا برای کنترول وضعیت افغانستان به اساس مشوره افغان‎ها اقدام مناسب صورت گیرد.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG