لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

م.م: روند بازگشت داوطلبانه مهاجرین افغان از پاکستان کاهش یافته‎است


سازمان ملل متحد می‎گوید، روند بازگشت داوطلبانه مهاجرین افغان از پاکستان به کشور شان امسال کاهش یافته‎است.

به گفته مسئولین این سازمان، وضعیت مهاجرین افغان در پاکستان نسبت به چند ماه پیش بهبود یافته و همچنان ادامه ناامنی‎ها در داخل افغانستان باعث شده‎است تا روند بازگشت مهاجرین افغان به کشورشان کندتر از سال گذشته باشد.

دان مکنورتن Dan McNorton سخنگوی سازمان ملل در امور پناهجویان به آژانس فرانس پرس گفته‎است، در حال حاضر وضعیت در پاکستان برای مهاجرین بهتر از سال گذشته است، سال گذشته عوامل فشار برای مجبور ساختن مهاجرین که پاکستان را ترک بگویند بیشتر بود.

مهاجرین افغان
مهاجرین افغان

دنیا اسلم خان سخنگوی اداره سازمان ملل در امور پناهجویان یا UNHCR در اسلام آباد تعداد مهاجرین افغان را که از ماه اپریل سال جاری تا کنون پاکستان را ترک کرده و به افغانستان بازگشته‎اند چنین می‎گوید:

"از سوم ماه اپریل تا نهم جون حدود ۳۲ هزار مهاجر افغان دوباره به کشور شان برگشته‎اند، زمانی‎که روند بازگشت داوطلبانه مهاجرین افغان پس از وقفه زمستان در اپریل آغاز شد کندتر از پیش بود و نسبت به سال گذشته بازگشت مهاجرین کاهش یافته‎است."

سازمان ملل متحد می‎گوید، از سال ۲۰۰۲ میلادی تا کنون حدود چهار اعشاریه دو میلیون مهاجر افغان تحت روند بازگشت داوطلبانه این اداره از پاکستان به افغانستان برگشته‎اند.

ملل متحد: در سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۷۰ هزار مهاجر افغان از پاکستان به کشور خود برگشتند.
ملل متحد: در سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۷۰ هزار مهاجر افغان از پاکستان به کشور خود برگشتند.

سازمان ملل به هر مهاجر افغان که بگونه داوطلبانه پاکستان را ترک می‎کند و به افغانستان بر می‎گردد ۲۰۰ دالر امریکایی کمک می‎کند.

مقام‎های پاکستانی گفته‎اند که در حال حاضر حدود یک اعشاریه ۳۴ میلیون مهاجر افغان در سرتاسر پاکستان مستقراند.

نواز شریف صدراعظم پاکستان در ماه فبروری سال جاری پالیسی جدید پاکستان در قبال مهاجرین افغان را اعلام کرد که بر اساس آن به آنعده از مهاجرین که بدون داشتن اسناد قانونی در پاکستان زندگی می‎کنند، کارت اقامت داده می‎شود.

دنیا اسلم خان سخنگوی UNHCR در اسلام آباد می‎گوید، روند ثبت نام مهاجرین بدون مدرک در ماه جولای آغاز خواهد شد.

اداره سازمان ملل در امور پناهجویان می‎‎گوید، در سال ۲۰۱۶ میلادی ۳۷۰ هزار مهاجر افغان از پاکستان به کشور خود برگشتند که در جمع آن‎ها مهاجرینی نیز بودند که از سال‎های ۱۹۸۰ میلادی در پاکستان زندگی می‎کردند.

XS
SM
MD
LG