لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۵

در اثر آبخیزی دریای آمو ۵۰۰ خانواده در ولسوالی قرقین بی‌جا شده‌اند


از آغاز سال تا به حال ۵۰۰ خانواده در ولسوالی قرقین از اثر آب‌خیزی دریای آمو متضرر گردیده‌اند.

تعدادی از باشندگان ولسوالی قرقین ولایت جوزجان از تخریبات روز افزون و آب خیزی‌های موسمی دریایی آمو شکایت دارند.

آن‌ها می‌گویند از آغاز سال روان تا به‌حال حدود ۵۰۰ خانواده در اثر تخریبات دریای آمو بی‌جا شده و طغیان آب همه روزه شدت می‌یابد.

خیر محمد یک تن از باشندگان قریۀ خان تپه ولسوالی قرقین امروز شنبه به رادیو آزادی گفت مردم قرقین را از یکسو آب دریا تهدید می‌کند و از سوی دیگر ریگ‌زار‌ها.

آبخیزی در ولسوالی خم‌آب و قرقین جوزجان
آبخیزی در ولسوالی خم‌آب و قرقین جوزجان

او گفت:

‹تخریبات دریای آمو امسال نسبت به سال قبل زیاد شده و مردم محل بسیار آسیب دیدند خانه‌های شان ویران شد، زمین‌های شان زیر آب شد از سوی دولت برای مردم غریب هیچ کمک نشده‌است."

این باشنده قرقین همچنان گفت که شماری از متضررین همین حالا در ریگستان‌ها و شماری هم به منازل اقارب شان پناه برده‌اند.

عبدالقادر مالیه نماینده مردم قرقین در شورای ولایتی جوزجان نیز با تائید این موضوع گفت در ولسوالی قرقین بنام دینار یک قریه بزرگ بود که به حساب برنامه همبستگی ملی این قریه به هفت قسمت تقسیم شده بود که همۀ این قریه بزرگ در اثر آب خیزی دریای آمو تخریب شده و ازبین رفته‌است.

وی درین مورد می‌گوید:

"ما بنام دینار یک قریه داشتیم که خیلی بزرگ قریه بود یک خانه‌هم در آن آباد نمانده قریه تخلیه شده و زیر آب است همه مردم مستحق کمک هستند ولی کمک برای شان نشده."

در همین حال محمد رضا غفوری سخنگوی والی جوزجان می‌گوید روز گذشته برای ۵۷ فامیل آسیب دیده ازین رویداد از سوی دفاتر کمک رسان بسته‌های کمکی توزیع گردیده و قرار است در آینده‌ها با دیگر آسیب دیده‌ها نیز کمک صورت گیرد.

کمک به بیجا شده‌گان فاریاب
کمک به بیجا شده‌گان فاریاب

او گفت:

"عجالتاً برای ۵۷ فامیل ما مواد کمکی توزیع کردیم و این کمک‌های ما ادامه دارد و در قسمت جلوگیری تخریبات دریا تا خود حکومت مرکزی تصمیم نگیرد از توان ما بالا است در این باره چیزی گفته نمی‌توانیم."

تخریبات دریای آمو از سالیان متمادی در ولسوالی‌های قرقین و خم‌آب جوزجان جریان داشته و تخریبات آن هر روز بیشتر شده و دریا مسیر خود را به جانب ولسوالی‌های قرقین و خم‌آب حدود ۷۰ کیلو متر تغییر داده‌است.

مردم می‌گویند اگر حکومت به‌خاطر جلوگیری از تخریبات دریای آمو تلاش نکنند تا چند سال دیگر نشانۀ بنام ولسوالی‌های قرقین و خم‌آب نخواهد ماند.

گزارش: عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG