لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۱

برمک: برنامه‌های مؤثر برای رسیدگی به حوادث طبیعی روی دست داریم


وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی اطمینان می‌دهد که به همکاری موسسات بین‌المللی برنامه‌های موثر در خصوص رسیدگی به حوادث طبیعی روی دست گرفته شده است.

ویس احمد برمک وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان روز شنبه در نشست استجوابیه ولسی جرگه از رسیدگی به آسیب دیدگان حوادث در ولایات اطمینان داد و تأکید کرد که در سالجاری خورشیدی نیز آمادگی‌های لازم اتخاذ شده‌است.

ویس احمد برمک وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان
ویس احمد برمک وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان

وی گفت:

"در ۳۳ ولایت افغانستان ۸۰ میلیون افغانی که در هر ولایت از یک تا پنج میلیون افغانی می‌باشد پول نقد وجود داشته از این ناحیه مشکل وجود ندارد برای ۲۸۴۹۳ فامیل در ۳۴ ولایت افغانستان ما ذخایر مواد غذایی جز آمادگی‌های ماست برای سال ۹۶ و سه ماه پیشروی که احتمال خطرات بیشتر می رود در اختیار حکومت افغانستان قرار دارد."

آقای برمک همچنان از آغاز کمک‌ها به یکصد هزار فامیل بیجا شده از ولایات ناامن، ساخت ۲۰ هزار سرپناه به همکاری موسسه اکتید، فرستادن صد میلیون افغانی برای توزیع به عودت کنندگان از پاکستان در تورخم را بخشی دیگر از تلاش‌های حکومت عنوان کرد.

ولسی جرگه وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی را بخاطر زیان‌های وارد شده حوادث طبیعی در برخی مناطق بخصوص سیلاب‌های اخیر در هرات به این جرگه فراه خوانده بود.

وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث گفت که این سیلاب‌ها تلفات را در پی نداشته اما خسارات زیاد مالی به مردم وارد شده که حکومت مبلغ پنج میلیون افغانی را به آسیب دیدگان هرات ارسال نمود.

وی از فرستادن ۳۸ میلیون افغانی دیگر که از سوی ریاست اجرائیه منظور شده‌است نیز برای کمک به آسیب دیدگان در آن ولایت اطمینان داد.

آقای برمک همچنان گفت که در سال گذشته به بیشتر آسیب دیدگان حوادث طبیعی و غیر طبیعی در ولایات کمک‌های غذایی و غیر غذایی صورت گرفته‌است.

اما وکلا انتقاد کردند که کمک‌ها به آسیب دیدگان حوادث طبیعی کافی نبوده و در ضمن از سوی مسئولان ریاست‌های ولایات به مستحقین به صورت درست توزیع نشده‌است.

صالح محمد سلجوقی و میربت خان منگل دو تن از این وکلا در مورد چنین گفتند:

"وقتی که سیلاب وارد خانه یک افغان می‌شود علاوه بر آرد و نان و جهیزیه عروس و خانم خانه همه دارایی او را می‌برد ولی بخش رسیدگی به حوادث در این جا کاری می‌کند به مثابه یک تابلیت مسکن امکانات بسیار کم داریم."

"ریاست و یا مدیریت حوادث که در خوست گندم را که قبلاً شما به آن ولایت فرستاده بودید درست مدیریت نشده و آنجا همه حریق شده و از بین رفت و هیچ کس از آن استفاده نکردند."

این در حالیست که وزیر دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی افغانستان اطمینان می‌دهد که سروی خطرات و نقشه برداری مناطق مختلف افغانستان از سوی بانک جهانی تکمیل شده و تلاش‌ها برای وصل نمودن ریاست‌های حوادث ولایات با مرکز بخاطر کاهش حوادث ادامه دارد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG